Befolkningsutskiftningen i Norge er reell, men avfeies av makten som «konspirasjonsteori». Mange av dem som ser seg omkring i dagens Norge, har likevel en anelse om at de blir lurt. For er ikke det uunngåelig med lave fødselstall og vedvarende innvandring?
Når offisielle bortforklaringer behøves, kan Statistisk sentralbyrå (SSB) levere varene: Hvis du har én norskfødt forelder, regnes du som en del av majoritetsbefolkningen, ikke innvandrerbefolkningen.
Men hvor mange føler seg egentlig norske hvis de har fire utenlandsfødte besteforeldre?
Med dagens befolkningsutvikling ligger den andelen av befolkningen som har dype slektsrøtter i Norge, an til å havne i mindretall om noen tiår, men det får du ikke vite av SSB.
Velkommen til Dagsorden med Kjell Erik Eilertsen og Christian Skaug.
