Fra motorvei M2 ved Belfast om natten. Foto: Wilson Adams / Wikimedia Commons (cc by-sa 2.0).

Britiske veimyndigheter har besluttet å fjerne belysningen på mer enn 225 kilometer med motorvei­strekninger for å kutte i utslippene av CO2. Fjerningen omfatter noen av de travleste veiene i Storbritannia, melder Daily Express.

De to strekningene som for øyeblikket er slått av, er mellom M6 Keele Bank Services og Strensham Services på M5 – en av de mest trafikkerte veistrekningene i Storbritannia – på til sammen rundt 91 miles, og fra M27 J12 til M3 J13 i Hampshire, som er omtrent 54 miles lang.

Initiativet er et ledd i myndighetenes bestrebelser med sikte på Net Zero, altså netto nullutslipp av klimagasser, kom det frem i et svar på et spørsmål som den konservative representanten Rebecca Paul hadde stilt i det britiske Parlamentet.

Statssekretær Lilian Greenwood […] svarte at endringen ble gjort for å nå netto nullmål: «Departementet har månedlige møter med National Highways for å diskutere selskapets resultater og leveranser. Dette inkluderer diskusjoner om selskapets tiltak for å nå sine Key Performance Indicator-mål, hvorav ett er reduksjon av karbonutslipp.

«Elektrisitet som brukes til å lyse opp det strategiske veinettet, er den klart største bidragsyteren til National Highways’ samlede karbonutslipp.

Tiltaket gjennomføres til tross at at tidligere forsøk på det samme resulterte i flere ulykker:

En tidligere lignende ordning fant sted mellom 2009 og 2019, da motorveibelysningen ble slått av mellom midnatt og kl. 05.00 på rundt 160 km av veinettet, og noe av belysningen var ikke slått på i det hele tatt. En studie fra Highways England om trafikkulykker på det strategiske veinettet avslørte at antall trafikkulykker på strekninger uten belysning, som inkluderte belysning som ikke var i drift av andre årsaker, økte med 88 % (fra 93 til 175) mellom 2010 og 2017. Rapporten påpeker at dette er et relativt lavt tall, sammenlignet med de 14.225 ulykkene på veinettet som helhet i løpet av året.

Denne gangen skal man prøve seg frem og se hvordan det går:

Alle motorveistrekninger der det vurderes å fjerne belysningen, gjennomgår en ett år lang prøveperiode med slukking. Deretter vurderes ulykkestallene på nattestid opp mot de foregående fem årene.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.