Indonesia sikter mot salg av 250 000 nye elektriske motorsykler og konverterte enheter innen utgangen av 2023.

Mandag kunngjorde landet en kontantstøtte på syv millioner rupiah (ca. 4850 kroner) til hver motorist som skifter til et grønt kjøretøy fra 20. mars.

Kontantstøtten vil dekke nye motorsykler og de som opprinnelig har forbrenningsmotorer som konverteres til elektriske kjøretøy (EV). Minst 40 prosent av komponentene i begge typer elektriske motorsykler må være produsert lokalt.

– Produsentene har ikke lov til å øke prisene i løpet av insentivperioden, som vil vare til slutten av året, sa koordinerende minister for maritime saker og investeringer Luhut Pandjaitan på en pressebriefing.

– Regjeringen vil også gi insentiver for nye kjøp av 35 900 elektriske firehjulskjøretøy frem til slutten av 2023, sa Luhut og la til at kontantstøtten vil bli offentliggjort senere. Han sa ikke når initiativet vil bli rullet ut.

Tiltakene kommer når Sørøst-Asias største økonomi åpner dørene for bruk av elbiler og prøver å tiltrekke seg globale elbilprodusenter til å sette opp anlegg og bidra til å utvikle økosystemet der.

Regjeringen har innført flere tiltak for å tiltrekke seg investeringer, blant annet 20 års skattefritak, og privat sektor er i ferd med å lansere initiativer for å gjøre investeringer.

– Andre land, inkludert våre naboer, presser på for bruk av elektriske kjøretøy og tilbyr ulike insentiver. Indonesia må forutse dette ved å gjøre oss like, eller enda mer, attraktive for elbilprodusentene, sa Luhut på pressekonferansen.

Indonesia ønsker å bli et regionalt knutepunkt for elektriske kjøretøy

– Vi forhandler med to potensielle gigantinvestorer som vurderer å gå inn i Indonesia. De ønsker å se om Indonesia gir de samme mulighetene som andre land, la han til.

Regjeringen har forsøkt å få elbilprodusenten Tesla til å investere i batteri- og bilfabrikker i landet, som har en fjerdedel av verdens reserver av nikkel, det viktigste råmaterialet for elbilbatterier.

Bruk av elbiler er også en hovedprioritet for Indonesia i energiomstillingen for å oppnå netto nullutslipp. Transportsektoren står for 25 prosent av karbonutslippene i Indonesia, ifølge en rapport fra 2022 fra Climate Transparency, et globalt partnerskap med et felles mål om å støtte klimatiltak gjennom økt åpenhet.

Mandagens kunngjøring er regjeringens desidert dristigste tiltak for å bygge et grønt økosystem. Den har tidligere innført betydelig lavere omsetningsavgift og årlig kjøretøyavgift, fritak fra en regel om trafikkrestriksjoner basert på oddetalls- og partallsnummer og null forskuddsbetaling for kjøpsfinansiering.

Indonesia har som mål å ha 13 millioner elektriske motorsykler og to millioner elbiler innen 2030. I dag er det rundt 119,5 millioner registrerte motorsykler, hvorav 12 000 er elektriske. Det er 23,3 millioner registrerte biler, hvorav 2700 er elbiler.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.