En ny rapport viser at det er lite sannsynlig at bilindustrien vil nå målene som det internasjonale samfunnet har satt for å bremse klimaendringene.

Det globale konsulentselskapet Kearney, som står bak rapporten, sier at det må drastiske skritt til om bilindustrien skal kunne etterkomme de klimakravene som er satt.

Rapporten, som er bestilt av elbilprodusentene Polestar og Rivian, slår fast at målet til FNs klimapanel (IPCC) om å begrense den globale temperaturstigningen med 1,5 grader fra førindustriell tid, «vil bli overskredet med minst 75 prosent innen 2050».

Ved å bruke åpne kildedata til å modellere den nåværende utviklingen av utslipp fra bilindustrien, konkluderer rapporten med at det må gjøres mer enn å elektrifisere verdens bilpark.

Personbiler står for 15 prosent av alle klimagassutslipp globalt, og FNs klimapanel har slått fast at alle klimagassutslipp må reduseres med 43 prosent innen 2030. Vi er «langt unna det målet», fastslår denne rapporten.

Rapporten hevder at hvis alle verdens biler med forbrenningsmotor ble konvertert til elbiler, ville industrien fortsatt overskride IPCCs mål med 50 prosent innen 2050.

Toppøkonom: Klima­politikken ødelegger tysk industri

Men til tross for de dystre utsiktene har bilindustrien fortsatt en sjanse til å komme tilbake på sporet. Utskiftning av fossildrevne biler med elbiler er ett virkemiddel, men rapporten nevner to andre.

Det ene er å øke bruken av fornybar energi i kraftnettene, og det andre er å redusere klimagassutslippene i produksjonskjedene.

Rapporten understreker også viktigheten av at bilindustrien må ha «en fast global sluttdato for salg av biler med fossilt brensel».

Men hovedproblemet med elektrifiseringen er mangel på råvarer.

Hybridbiler kan være en midlertidig løsning, fordi i stedet for å lage én elbil med lang rekkevidde drevet av et stort batteri, kan materialene i det batteriet brukes til mindre batterier i flere titalls bensin-elektriske hybrider.

Disse bilene er også generelt sett rimeligere enn tilsvarende elbiler, noe som betyr at flere kan kjøre dem, sammenlignet med rene elbiler, som i stor grad kun er tilgjengelige for mer velstående kjøpere.

Rapporten har allerede blitt delt med flere av verdens ledende bilprodusenter og nyhetsmedier.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.