
Roald Sivertsen, «Middag», 2023, 30 × 40 cm, olje på lerret. Utstilling: Vekten av skygge, 8. mai – 1. juni 2025, Galleri Semmingsen. Foto: Galleri Semmingsen
Roald Sivertsens malerier er et uvanlig innslag i dagens figurative billedkunst. Han befinner seg ikke i den klassisk/barokke tradisjonen fra Caravaggio og Rembrandt, snarere med røtter i en realistisk kunstoppfatning som søker å skape en presis gjengivelse av gjenstander fra folks dagligliv. Denne presisjonen hos Sivertsen er ikke et mål i seg selv, men et utgangspunkt for å synliggjøre en malerisk skjønnhet i høyst trivielle objekter fra vårt hverdagsmiljø, som bord og stoler, tallerkener, bestikk, sengetøy og håndklær, bare for å nevne noe.
En slik vinkling av kreativiteten vitner om at Sivertsen ikke ble klekket ut ved våre statlige kunsthøyskoler. Det ble i stedet studier ved «The Florence Academy of Art» i Italia, som også gir rom for spesialiserte fordypninger. Sivertsens konsentrasjon om det maleriske livet i ting og rom er uansett et høyt prioritert prosjekt. Han har et unikt blikk for samspillet mellom lys, skygge og farge, hvilket også røper at selve maleprosessen blir ledet av et årvåkent nærvær.

Roald Sivertsen, «Varme», 2025, 90 × 95 cm, olje på lerret. Utstilling: Vekten av skygge, 8. mai – 1. juni 2025, Galleri Semmingsen. Foto: Galleri Semmingsen
Det slår meg ved flere av hans objekt-konsentrasjoner at det endelige formuttrykket, selv om det er visuelt perfekt, mangler en estetisk touch. Som om hans gjenstander vil noe mer enn bare å være eksakte kopier. Kaster vi et blikk på utstillingens tittel: «Vekten av skyggen» så er det egentlig ikke skyggen som er for tyngende, men fraværet av beåndet skjønnhet. Uansett hvilke ting Sivertsen maler, så blir de isolert fra enhver kontekst, skjønt de lever sitt liv i et miljø og en omsorg, som på lerretet blir til en lengsel om mer lys og mindre skygge.

Roald Sivertsen, «Pærer», 2025, 30 × 40 cm, olje på tre. Utstilling: Vekten av skygge, 8. mai – 1. juni 2025, Galleri Semmingsen. Foto: Galleri Semmingsen
Etter mitt skjønn er Roald Sivertsen en begavet maler og billedkunstner. Hans realistiske grep om motivet er uvanlig i samtidskunsten, så også konsentrasjonen om «de enslige ting», for å bruke en formulering av Niels Treschow (1751–1833), Norges første professor i filosofi. Nå er ikke Sivertsen noen teoretisk filosof, men hans vedvarende konsentrasjon om «vekten av skygge» kan minne om Treschows abstrakte begrepsangst. Egentlig litt merkelig når kunstnerens prosjekt er å skape malerisk liv på lysets premisser.

Roald Sivertsen, «Kranie», 2025, 25 × 30 cm, olje på lerret. Utstilling: Vekten av skygge, 8. mai – 1. juni 2025, Galleri Semmingsen. Foto: Galleri Semmingsen
Etter å ha betraktet utstillingens objekt-malerier blir denne «vekten av skygge» hengende fast i erindringen. Derfor også denne referansen til Niels Treschow og hans «enslige ting», som inngår i tittelen på hans bok: «Gives der noget Begrep eller nogen Idee om de enslige Ting». I sine malerier grubler nok Roald Sivertsen over noe av det samme, men hos ham er det den abstrakte skyggen som setter grensen for virkelighetens skjønnhet.
Galleri Semmingsen:
Roald Sivertsen, malerier
Varer fra 8. mai til 1. juni 2025.
Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.
Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.