Danby Choi. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

– Å frykte for at kristendommen dør ut med en muslimsk klagebønn opplest i Kampen kirke, er en overreaksjon, skriver redaktør Danby Choi i et innlegg i sin egen nettavis, Subjekt. Choi gir MDG-politiker Eivind Trædal rett i at sogneprest Marit Skjeggestad i utgangspunktet gjorde noe fint ved å invitere til interreligiøs samling i kirkerommet.

Danby Choi er ikke så sikker på at koranlesning i en kirke er så ukristelig som det kanskje lyder. Selv om det attpåtil skjedde på en langfredag – dagen etter at Jesus, ifølge bibelen, ble forrådt, skriver Choi, som ikke nevner korsfestelsen.

Sognepresten ingen forræder av kristendommen

I innlegget, som har fått overskriften «Det kristne budskapet tåler fint å speile seg i koranske vers», skriver Choi:

Men å anklage Marit Skjeggestad for å være en forræder av kristendommen, er mildt sagt å tillegge henne de verste intensjoner. Tvert imot finner jeg det ganske ukristelig å forbanne hennes forsøk på forsoning.

Kulturkrig, virkelig?

La oss rydde unna misforståelsene først, skriver Choi videre:

Den mye omtalte «koranlesingen» i Kampen kirke ble ikke avholdt under en vanlig gudstjeneste, men under en samling i solidaritet med palestinerne. Dette under paraply av å være et livssynsåpent arrangement, hvor Hamze Issa ble invitert til å lese en muslimsk bønn, side om side med en bønn som ble lest fra den hebraiske bibelen.

Det er lov å mene at kirkerommet skal være kristent, og ikke livssynsåpent, men det mye kritiserte arrangementet påsto altså ikke å være noe annet. Jeg er dessuten skeptisk til hvorvidt kirkerommet rent faktisk blir «livssynsåpent» av å åpne for andre syn en sjelden gang.

Det er ikke godt å vite hva Danby Choi mener med «livssynsåpent» når det gjelder bruken av en vigslet kirke, men han synes å hoppe over sånn cirka 2000 års kristen historie, og også Den norske kirkes egne regler, slik de er beskrevet i Lovdata:

§ 1. Formål

Kirken er vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetens oppbyggelse.

Gjennom forkynnelse av Guds ord, forvaltning av sakramentene og annen kirkelig virksomhet, er kirken det sentrale samlingssted for menighetens gudstjenestlige og religiøse liv.

§ 4. Generelle bestemmelser

Kirken må ikke brukes til politisk møte eller virksomhet.
Kirkerommet kan ikke brukes av ikke-kristne tros- og livssynssamfunn til utøvelse av deres tro eller religion.

Støttemedlem som beundrer kirkebyggene

Danby Choi stammer fra Sør-Korea og er selv oppvokst i en koreansk menighet på Bjerke i Oslo, men uten derved å ha blitt så veldig praktiserende kristen.

– Jeg har vært fast støttemedlem lenge, men har egentlig ikke noe forhold til Den norske kirke ut over at jeg er vokst opp protestantisk, og at jeg stort sett har vært i Den norske kirke på julaften. Jeg har hatt få frivillige besøk i norske kirker, og det har jeg tenkt å gjøre noe med,

sa Choi til Vårt Land i januar 2024 i forbindelse med at han skulle ha en måned fri fra alkohol, og derfor hadde god tid om søndagene – som han skulle bruke til å besøke kirker.

– Ikke minst har vi brukt så store midler på å bygge disse fantastiske husene. Å ikke tillegge dem noen besøk mener jeg er ukultivert, sier Choi.

Flotte bygg, altså, men innholdet kan kanskje like gjerne være både det ene og det andre?

Danby Choi kommenterer også Ola Svennebys utspill på Facebook, hvor Unge Høyre-lederen blant annet skriver om hvordan kristendommen har definert Norge og gjort det norske samfunnet til det gode samfunnet det er. Videre spør han seg – i lys av koranlesningen – om vi er gode nok til å ivareta den kristne kulturarven.

Tror ikke muslimene vil ta over kirkene

Dette er relevante spørsmål å stille dersom muslimene rent faktisk tok over kirken. Det er også politisk-retorisk riktig i dagens Europa å reagere på «islamifisering».

Jeg tviler dessuten på at vi hadde fått et lignende arrangement i moskéen, altså med høytlesning fra Bibelen. Så jeg kan forstå hvor det kommer fra,

skriver Choi i Subjekt, og fortsetter:

De kristne reproduserer seg ganske dårlig i forhold til muslimene. Det er politisk ukorrekt å si. Men det er dette bildet som tegner seg, og visualiserer problemet for mange, når det leses fra Koranen i et kirkerom.

Men å frykte for at kristendommen dør ut med en muslimsk klagebønn opplest i Kampen kirke, er en overreaksjon,

sier redaktøren, som viser til at prestene selv, ifølge ham, sammenligner Bibelen med mye rart.

– På Mortensrud kirke viste presten til et super-woke Disney-eventyr. På Fagerborg ble det referert til en Premier League-kamp. Jeg hyller i utgangspunktet de mange forsøkene på å vesentliggjøre de kristne moralene gjennom å trekke referanser til noe annet og i utgangspunktet ikke kristent.

Så at det leses et vers fra Koranen i kirken, det tåler den kristne tro,

skriver Choi.

Han avslutter med å spørre hva som er alternativet til rause kirkerom. Men kan det tenkes at «rause kirkerom» blir enda mer islam nå når prester og biskoper tillater ramadan-feiring i kirkene, og nå altså sågar koranlesning i påsken?

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.