Teolog og prest Sturla Stålsett skjeller ut Unge Høyre-leder Ola Svenneby for å bedrive «sleivete og uinformert partipolitikk» i en kritikk av koranlesning i Kampen kirke langfredag, og samtidig NRK for at de laget et innslag i Dagsrevyen om kritikken. Stålsett er påtroppende rektor ved Menighetsfakultetet, og var Sunniva Gylvers konkurrent for jobben som ny biskop i Oslo.
Koranlesning i påsken
Stålsett mener det er kritikkverdig at Dagsrevyen i helgen bidro til å formidle Ola Svennebys kritikk av at det blir lest fra Koranen i en kirke under påskehøytiden. I en tekst på Facebook skriver prest og teolog Stålsett at NRK bedriver «en banalisering og partipolitisering av en av våre viktigste helligdager» når de formidler Svennebys kritikk av koranlesningen.
Det var i et langt innlegg på Facebook på dagtid påskeaften at Ola Svenneby kritiserte koranlesningen, og at han synes det er fremmedgjørende når kirkerommet blir brukt til å fremme religiøse tekster utenom det kristne, på selveste langfredag. Og at DNK må være seg sitt ansvar bevisst. Alle mennesker har behov for å få anerkjent sin egen identitet, kultur og arv, og man melder seg ikke inn i Den norske kirke for å delta i det som fremstår som medlemsmøter i Oslo SV eller Oslo Rødt, skrev Svenneby blant annet.
Det ble plukket opp av NRK, som i et innslag fra koranlesningen i Kampen kirke også intervjuet Ola Svenneby. Som blant annet sa at det er feilslått toleranse å åpne for lesning av Koranen i en kirke. Og:
– Intensjonen tror jeg er veldig god, som handler om inkludering, men jeg tror at akkurat i påsken får det motsatt effekt. Jeg tror det kan virke fremmedgjørende på ganske mange som bruker kirken som sitt livssynshus, sa Svenneby til NRK, som også har en sak på nrk.no om saken.
Sturla Stålsett roser sognepresten for koranlesning
Kritikken fra Svenneby, og NRKs innslag i Dagsrevyen påskeaften, fikk Sturla Stålsett til nærmest å tordne. Ikke akkurat som Hallesby, men i et innlegg på Facebook skriver han altså om den «sleivete og uinformerte partipolitiske kritikken» av koranlesning i kirken. Videre roser han sognepresten i Kampen kirke, Marit Skjeggestad, som ifølge Stålsett er dr.theol. med inngående kjennskap til Israel/Palestina i historie og nåtid. Hun svarer ifølge Stålsett både nøkternt og klokt i sitt forsvar av koranlesningen.
– Skulle bare ønske at NRK, heller enn å stille opp mikrofonstativet for partipolitisk billighandel i påsken, kunne gitt henne og Kampen menighet mulighet til å vise oss som ikke var der på hvilke måter dette arrangementet på langfredag skapte rom for felles rop, klage og protest mot lidelsen på tvers av religiøse skiller. I en verden der volden rammer blindt og ubønnhørlig, uavhengig av hva man måtte tro eller ikke tro, er det en selvsagt kristen handling å sørge med dem som gråter, og be og kjempe sammen med dem som rammes. Ikke minst på langfredag, skriver Stålsett på Facebook.
Innlegget til den blivende rektor ved Menighetsfakultetet førte til en livlig diskusjon på Facebook.
Sindre Bangstad og Henrik Syse heier på Stålsett
– Takk for klar tale, Sturla! Det er forstemmende, men ser at også Eivinrud fra Ap lanserte det hele, og at Wiborg fra FrP følger opp med kulturkrig på langfredag. Så da mangler vi vel bare Listhaug før det hele er fullbrakt i den ynkelige populismens navn, skriver Sindre Bangstad, som er livssynsforsker og ekspert på blant annet hatytringer og islamofobi, og som også er med i prosjekt for global ytringsfrihet ved Columbia University.
Halle Jørn Hanssen, mangeårig Afrika-korrespondent for NRK, og tidligere infosjef i Norad og leder av Norsk folkehjelp, er begeistret for Stålsetts kritikk av kritikken:
– Kjære Sturla. Du setter de riktige ordene på det mange av oss tenkte etter å ha sett det famøse populistiske innslaget med Unge Høyre-leder Svenneby. Det er som om den redaksjonelle evne til faglig kritisk vurdering av hva som er ansvarlig og bra, er helt fraværende, skriver Hanssen.
Også Henrik Syse er begeistret for kritikken av Svenneby:
– Riktig og klokt skrevet, Sturla. Jeg vet at adskillige av hans partifeller også reagerer. Ola Svenneby vet nok bedre – dette er jo nettopp den type dialog vi trenger mer av, og som Kirken er et svært godt sted for, skriver Syse, som selv har vært leder for Unge Høyre. Ellers er han filosof og har vært utvalgt som Young Global Leader av World Economic Forum i Davos.
– Takk for dette, Sturla. Vel talt. Jeg var til stede på arrangementet, så hvis noen er i tvil om hva som foregikk, så står jeg gjerne til disposisjon. Det var en viktig mulighet til å sitte i sorg og solidaritet på selveste langfredag når vi skal minnes Jesus lidelse, og det at vår Gud er ikke langt fra hvert menneskes lidelse. Det er så nedrig å trekke dette i driten at jeg har ikke ord, skriver Marion Grau. Hun er professor ved Menighetsfakultetet og skal det neste tiåret forske på teologi om klimakrisen. Særlig om klima-rettferdighet, klima-psykologi og klima-aksjonismer, og prosjektet er støttet av Forskningsrådet.
Ola Svenneby spurte Stålsett hva han mente med at kritikken hans var partipolitisk. Til det svarte Stålsett at den var det på minst to måter:
– Ved at det 1) er en leder for et (ungdoms)parti som gis taletid til å si hva han (på vegne av partiet?) mener passer i en bestemt samling i et kirkerom, og ved at 2) han benytter den anledningen til å rette en generell beskyldning om at kirken skulle være for (parti-)politisk – for likt et annet parti. Jeg hørte ingen faglige teologiske, kirkelige, juridiske, filosofiske eller etiske argumenter. Bare spekulasjoner om intensjoner («misforstått inkludering’), som umiddelbart gjøres partipolitisk («for likt SV»).
Stålsett ledet kamp for likekjønnet ekteskap
Da viser Svenneby til at Stålsett ville at politikere skulle engasjere seg for likekjønnet ekteskap. Det var Sturla Stålsett som etablerte og selv ble leder for Åpen folkekirke i 2014, organisasjonen som fikk sparket igjennom aksept for at likekjønnede skulle få gifte seg i Den norske kirke.
– Er det bare når vi er enige med deg at vi skal få lov til å engasjere oss? spurte Svenneby.
Stålsett skriver i et langt svar at han ikke har noe imot at politikere viser personlig engasjement i trosspørsmål:
– Tvert imot! Jeg forventer imidlertid fra politikere både en viss kompetanse om det de uttaler seg om, og en forståelse av viktige skjelninger og grenseoppganger. For eksempel om det teologiske grunnlaget for tros- og livssyndialog (et fagfelt med stor bredde og rivende utvikling), om regler for bruk av kirkerom, om forskjellen på ulike samlinger i kirkerommet, om karakteren av helligdager, om hvordan «livssynsåpent» kan forstås, osv. Alt dette er det legitime uenigheter om, innad i kirken og blant andre interesserte. Det kan gi opplysende og skjerpende debatter. Men hva et trossamfunn skal mene eller hvordan det skal opptre, er det ikke (lenger) opp til politikere eller myndighetene å avgjøre, med mindre praksisen bryter med norsk lov eller krenker andres rettigheter, jf. trossamfunnsloven § 6. Dét kan neppe sies å være tilfelle ved opplesning fra den ene eller andre helligtekst i rammen av en kirkelig samling, svarer Stålsett.
Teologen viser til at det er Kirkemøtet, sammen med biskopene, i et samspill mellom demokratisk, faglig og vigslet skjønn, som avgjør hva som kan være anbefalt eller rett praksis i, eksempelvis, samlinger i kirkerommet. Det er det bakteppet Stålett forventer at ansvarlige politikere kjenner til når de kaster seg inn med skarpe meninger om tros- og livssynspraksis i beste sendetid. Det er et spørsmål om grunnleggende respekt, skriver han.

Det var en del palestinaskjerf i benkeradene i Kampen kirke langfredag. Skjermdump fra NRK 18. mars 2025.
Bryter kirkens regler?
Det er på det punkt i diskusjonen at undertegnede journalist legger inn et spørsmål om ikke koranlesning i en kirke bryter med Kirkens egne regler, slik de er beskrevet i Lovdata, og viser blant annet til § 4:
Kirken må ikke brukes til politisk møte eller virksomhet.
Kirkerommet kan ikke brukes av ikke-kristne tros- og livssynssamfunn til utøvelse av deres tro eller religion.
Og i tillegg §1, der det står at:
Kirken er vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetens oppbyggelse.
Gjennom forkynnelse av Guds ord, forvaltning av sakramentene og annen kirkelig virksomhet, er kirken det sentrale samlingssted for menighetens gudstjenestlige og religiøse liv.
Sturla Stålsett har så langt ikke funnet noen grunn til å svare på det spørsmålet.
Ateist kritisk til korankritikk
Ola Svenneby får mye ros for sitt innlegg på Facebook, men Lars Alm er sterkt kritisk. Alm har fartstid i Ateistene, tidligere kalt Hedningesamfunnet, og har blant annet skrevet artikler som Gud er ond. På veggen til Svenneby oppfordrer han Unge Høyre-lederen til ikke å trykke kirsten kultur ned i hodene på nordmenn:
– Om du selv liker den norske kristen-kulturen, Ola Svenneby, så deg om det, men ikke trykk kristen kultur ned i hodene på alle nordmenn på den kristen-nasjonalistiske måten du nå gjør, som om kristendom skal være en obligatorisk kultur for nordmenn. Ikke alle nordmenn, etniske nordmenn, om du vil, er kristne. Riktignok har kristendom historisk sett vært dominerende som kultur i Norge, men dagens Norge er en mer livssynsmangfoldig nasjon enn noen gang. Vi er ikke et kristent land, vi har ikke en statsreligion. Landet er ikke kristent, det er landets kristne borgere som er kristne. Attpåtil har Den norske kirke haugevis av passive støttemedlemmer som er ateister, som ikke gidder å melde seg ut. Nordmenn er også humanister/ateister, muslimer og mer. Kristendom er ikke min identitet eller kultur, og jeg har vært oppvokst i Norge og levd her ca. 45 år.Jødedom, kristendom og islam har både likheter og ulikheter, men de deler samme monoteistiske stamme. Jødedom er de to andres opphav. De tre tror alle på Abrahams gud. Erkjenn at kristendom ikke bare har vært en positiv kraft i Norge, den har også hatt sine svært negative egenskaper, kanskje spesielt den uvitenskapelige, overtroiske og pseudo-historiske virkelighetsforståelsen den står for.
Verken Svenneby selv eller andre har så langt svart.
«Bismillah» var påskebudskapet i kirken
Vi hørte ikke stort av koranlesningen fra innslaget i Dagsrevyen, annet enn at Hamzé Issa leste «bismillah», hvilket oversatt fra arabisk betyr «i Allahs navn», hvilket ikke lyder som noe påskeevangelium eller budskap hjemmehørende i en norsk kirke.
Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!