Senatets majoritetsleder Chuck Schumer (D) krysset torsdag 14. mars en politisk rød linje da han i en tale i Senatet sa til folket i Israel at de burde stemme ut sin statsminister Benjamin Netanyahu.

Schumer mener Netanyahu er ute av kurs ved å tillate at hans politiske overlevelse får forrang over hva som er Israels beste.

Dette får Joe Lieberman til å reagere, og han har skrevet en kronikk i Wall Street Journal.

Jeg vet ikke hva Schumer prøvde å oppnå. Men hvis du studerer meningsmålinger i USA og Israel, både om Netanyahu personlig og det bredere spørsmålet om hvordan israelerne fører krigen i Gaza, ser det ut til at Schumers uttalelse vil ha en mer betydningsfull effekt på politiske meninger i USA enn i Israel.

Lieberman er tidligere senator for Demokratene og ble uavhengig Demokrat i sin siste periode. Han er også jøde, og har merket seg at støtten til Israel er mindre i USA enn tidligere.

Et økende antall amerikanske velgere, inkludert et flertall av Demokratene, og en organisert blokk av venstreorienterte senatorer og representanter, motsetter seg Israels krigspolitikk i Gaza.

Schumer, som faktisk selv er jøde, kan nok ha gledet denne gruppen amerikanere. Men for israelerne oppfattes uttalelsen som meningsløs, unødvendig og støtende.

Schumer sa avslutningsvis at hvis Netanyahu og hans koalisjon forblir ved makten, «vil USA ikke ha noe annet valg enn å spille en mer aktiv rolle i å forme Israels politikk ved å bruke vår innflytelse for å endre den nåværende kursen.»

Hva er det Schumer egentlig sier? Truer han med å blande seg inn i et annet lands innenrikspolitikk? Eller er den en trussel om å stanse våpenleveransene til Israel?

Schumers tale skapte sterke reaksjoner fra Netanyahus Likud-parti, som sa: – Israel er ingen bananrepublikk.

– Stikk i strid med hva Schumer sier, så støtter den israelske offentligheten en total seier over Hamas, avviser internasjonale diktater for å etablere en palestinsk terrorstat og motsetter seg at Gaza skal styres av palestinerne, heter det i en uttalelse.

– Det forventes at senator Schumer respekterer Israels valgte regjering og at han ikke undergraver den. Dette er enda viktigere i krigstid. (NTB-Reuters-AFP)

Republikanernes minoritetsleder i Senatet, Mitch McConnell, tok Netanyahu i forsvar.

– Det er grotesk og hyklersk når amerikanere som hyperventilerer om utenlandsk innblanding i vårt eget demokrati, ber om at den demokratisk valgte lederen i Israel blir fjernet.

Lieberman mener uttalelsen er sjokkerende og viser hvordan Israel behandles annerledes enn andre land som USA regner som allierte. Schumer skader på denne måten Israels troverdighet blant både allierte og fiender, mener Lieberman.

Dessuten vil andre allierte miste tilliten til USA, og frykte at også de vil oppleve at USA blander seg inn i deres innenrikspolitikk. Dette vil igjen føre til en svekkelse av USAs egen nasjonale sikkerhet, skriver den tidligere senatoren.

Schumer med voldsomt angrep på Netanyahu; vil ha nyvalg i Israel

Det hadde vært interessant å vite hva Lieberman mener om den åpne grensen i sør. Tror han at rundt 10 millioner illegale migranter er til fordel for USAs sikkerhet? Men dette skriver ikke Lieberman noe om.

Han skriver videre at begge partier i USA historisk sett har støttet Israel. Tidligere var det faktisk Demokratene som var det mest pro-israelske partiet. Nå har Republikanerne tatt over denne rollen.

Demokratene har samtidig sviktet vanlige arbeidere og blitt et parti for milliardærer og en woke elite, i tillegg til illegale migranter og alle andre som er avhengig av statlig støtte. Mens Trump og Republikanerne har overtatt rollen som arbeiderklassens støttespillere. Dette nevner dog ikke Lieberman.

Demokratene mister støtte blant svarte velgere, det samme gjelder blant latinos. Nå er de i ferd med å miste støtten fra amerikanske jøder. For kort tid siden støttet rundt 75 prosent av disse Demokratene.

Det er valg 5. november, men Biden-regimet har tid til å påføre både USA og Israel alvorlig skade før Biden trolig er ferdig i januar 2025.

For Israel handler det om liv og død, siden de er inne i en eksistensiell krig og risikerer å bli angrepet fra flere hold.

Man får håpe Biden-regimet tar til vettet og ikke følger Schumers oppfordringer. Men Biden ser ut til å være på gli, og med folk som Schumer og utenriksminister Blinken rundt seg ser det ikke lovende ut.

Det er slett ikke umulig at han vil avslutte en fryktelig presidentperiode med å svikte Israel totalt. Tross alt har han allerede sviktet USA på flere måter.

Europa, med norske myndigheter og EUs ledelse i spissen, har allerede vist vei.

Kjøp Primo Levis «Hvis dette er et menneske» fra Document Forlag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.