Frp-leder Sylvi Listhaug. Foto: Annika Byrde / NTB

FrP-leder Sylvi Listhaug tar et oppgjør med enhetsskolen, som betyr at alle elevene får lik undervisning. Hun ønsker differensiert undervisning i ungdomsskolen.

Ifølge FrP-leder Sylvi Listhaug er i full gang med valgkampen, og i dag står skolen på agendaen.

Hun ønsker å gjøre noe med den norske enhetsskolen, og mener det er et problem at alle elever, uavhengig av hva slags utgangspunkt de har, skal gjennom den samme trakten.

Listhaug vil i stedet innføre differensiert undervisning i ungdomsskolen, og på den måten ivareta potensialet til både svakere og dyktigere elever, skriver VG.

NTB melder om saken.

– Det kan eksempelvis være at yngre elever går sammen med eldre hvis de er veldig talentfulle, sier Listhaug og legger til at det viktige er at vi som samfunn får utnytte den enkelte elevs potensial fullt ut.

Hun fortsetter:

– Undervisningen blir for tung teoretisk for mange. Når lærerne ser at elever mistrives med teori, da må de få hjelp til å dyrke det de er gode på. De som er praktisk anlagt må få undervisning som er tilrettelagt for dem, eksempelvis ved å ta i bruk private bedrifter, bilverksted, snekkere og andre som ønsker å hjelpe elever som har en interesse i deres retning.

Kunnskapsminister Tonje Brenna er uenig

Listhaug møter motbør fra kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap). Ministeren sier at forskning viser at tidlig inndeling av elevene ikke gir mer læring og har negativ effekt på sosial utjevning.

– OECD er blant de som advarer mot tidlig nivådeling. Alle elever skal få bryne seg på teoretiske utfordringer og praktisk oppgaveløsning i både barne- og ungdomsskolen. Det vil bidra til bedre forutsetninger for å velge retning på videregående, sier Brenna.

Les også: 

Er det ingen hjemme i regjeringen?

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.