I løpet av ett år opplevde Andreas Tungland (32) å bli frastjålet tre sykler. Myndighetene har brukt enorme summer på å gjøre Oslo til en sykkelby. Men hva hjelper det når syklene ikke får stå i fred.

Andreas er en av dem som sluttet å sykle, ifølge Avisa Oslo.

– La meg først og fremst understreke at jeg er svært glad i gaten jeg bor i. Det er en mangfoldig gate med flere lokale og uavhengige butikker og kafeer. Naboene her har også god kontakt med hverandre.

Så kommer det noe kritikk av hvordan politiet ignorerer sykkeltyverier.

Joachim Ådnanes er styremedlem i Syklistenes landsforening Oslo, og beskriver frykten folk har, som unngår å sykle av frykt for at sykkelen skal bli stjålet.

– Jeg synes det er synd at det er slik. Vi må jobbe for at det er trygt å sette fra seg sykkelen hvor som helst i byen.

Det finnes ikke trygge steder i Oslo lenger. Dette er politisk bestemt, og dette «mangfoldet» har ikke ført til noe positivt.

Politiet sier at de mottar så mange anmeldelser, og derfor ikke kan håndtere alle. Vi blir oppfordret til å ta hånd om oss selv.

– Vi oppfordrer til å sikre sykkelen godt ved å bruke forsikringsgodkjente låser og plassere sykkelen på steder som gjør at det er vanskelig å oppdage sykkelen.

Jeg tar gjerne vare på min egen sykkel. Men hva er poenget med å betale store summer for et politi som ikke beskytter oss?

Andreas, som har opplevd tre tyverier på ett år, ønsker en overvåket oppbevaringsløsninger.

– For min del handler det om å ha et tilgjengelig sted hvor jeg kan la sykkelen stå trygt over natten. Alternativet mitt er å bære sykkelen opp flere etasjer. Da klarer jeg meg heller uten sykkel.

– Min drømmeløsning er likevel en døgnåpen og overvåket felles sykkelparkering på midten av Harald Hårdrådes plass, hvor jeg bor.

Flotte greier, men hvem skal ta regningen? Hvem er villig til å løse problemet, i stedet for å behandle symptomet?

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.