Eksempel på kostbar sykkel låst fast med en svært lite effektiv lås. Foto: Geir Olsen / NTB

Ikke siden 1999 har det vært flere forsikringsmeldte sykkeltyverier her i landet. Forsikringsselskapene rapporterer også om høyere erstatningsutbetalinger.

Våre en sykkelsesong, men også høysesong for tyverier av sykler.

Sykkeltyveriene har økt markant de seneste årene. Det blir stadig mindre trygt å eie en sykkel her i landet, den kan være borte før en aner.

Forsikringsselskapene mottok meldinger om hele 16.298 sykkeltyverier i fjor, viser tall fra Finans Norge.

NTB melder om saken.

Dette høye antallet tyverier ga også ga en rekordhøy forsikringsutbetaling på totalt 166 millioner kroner.

Fremtind rapporterer at enkeltutbetalingene per sykkel har steget med nesten 700 kroner i snitt. En spesiell sykkeltype får skylden for økningen:

– Vi ser at flere stjålne elsykler bidrar til høyere erstatninger. Mange av disse syklene er kostbare, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

De fleste tyveriene skjer i vår- og sommermånedene, og syklene koster i snitt 10.000 kroner å erstatte. Antallet sykkeltyverier har økt med 10 prosent fra 2022 til 2023. Spesielt de største byene er mest utsatt.

– Sykkeltyvene er veldig raske. Noen spaner om dagen og stjeler om natten, ofte på bestilling. Derfor vil vi ikke anbefale at du setter fra deg en dyr sykkel i sentrumsområder, selv med en god lås, sier Hofstad-Nielsen.

Mange bruker «tullelåser» 

Noe av grunne til at så mange sykler stjeles, er at folk er lite flinke til å låse dem skikkelig. I svært mange tilfeller brukes det tynne wire-låser av billigste sort, noe som gir et svært falsk trygghet.

Til og med kostbare sykler ses ofte låst fast med slike. (Se bildet i artikkelen).

Det er som å be om å få sykkelen stjålet, en bønn som altså ofte oppfylles.

Slike låser, gjerne kalt «tulle-låser»,  klippes rett av med en vanlig avbitertang, som om det skulle vært en hyssing.

Selv tykkere låser kan også klippes av med større tenger/boltkuttere, det er gjort på et øyeblikk.

I sykkelbransjen sier man gjerne at det minimum bør være en lås som krever at tyven har med verktøy som vinkelsliper for å få den opp. Det er typisk solide bøylelåser.

De lar seg også åpne. Men det er da en litt større, mer hørbar og synlig prosess å stjele sykkelen, og det er langt fra alle tyver som medbringer den type redskap.

Det har vært en del tilfeller av profesjonelle ligaer, typisk fra Øst-Europa, som kjører omkring i større varebiler og stjeler sykkel på sykkel, for å selge dem videre i utlandet. Slike bander er gjerne utstyrt med det som trengs for å få opp det meste av låser.

For at man skal få forsikringsutbetaling, må tyveriet anmeldes til politiet. Det betyr merarbeid for et allerede sterkt belastet politi, Sakene blir uansett nesten alltid henlagt omtrent umiddelbart.

Sykkeltyverier er et typisk eksempel på utbredt hverdagskriminalitet som rammer folk over hele landet, skaper frustrasjon og økonomiske tap, men som overhodet ikke gis prioritet hos politiet.

Slikt skaper maktesløshet i befolkningen.

 

Bestill fra Document i dag:

Kjøp Jean Amérys bok!

Kjøp flere gode bøker fra Document!

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.