EU bør sørge for at India ikke videreselger russisk olje til Europa i form av bensin og diesel, sier EUs utenrikspolitiske sjef Josep Borrell.

Hvis diesel eller bensin kommer til Europa fra India, men er produsert med russisk olje, er det helt klart en omgåelse av sanksjoner, og medlemslandene må iverksette tiltak, sier Borrell i et intervju med avisen Financial Times.

– At India kjøper russisk olje, er normalt, men hvis de bruker det til å bli et mellomland der russisk olje blir raffinert og videresolgt til oss som biprodukter, må vi handle, legger han til.

Det er første gang Borrell tar opp saken offentlig. Han sier han kommer til å diskutere den med Indias utenriksminister Subrahmanyam Jaishankar når de møtes tirsdag.

India har det siste året blitt en av verdens største importører av russisk olje, og i 2022/23 sto Russland for en femdel av deres totale import.

Nylig signerte også den russiske oljegiganten Rosneft og Indias fremste oljeraffineri Indian Oil Corp en avtale om å levere flere typer oljeprodukter til India.

Billig russisk råolje har ført til økt produksjon og inntjening ved indiske oljeraffinerier og gjort det mulig for India å eksportere konkurransedyktige produkter til Europa, noe som har gitt dem en større markedsandel på kontinentet.

EU innførte et forbud mot import av russiske petroleumsprodukter etter Russlands invasjon av Ukraina 24. februar i fjor, og derfor kan Indias videresalg av russisk olje bli vurdert som et sanksjonsbrudd.

Indias oljeimport fra Russland tidoblet seg i 2022

India vil øke handel med Russland

Indias oljeminister: – Olje­markedet handler ikke om altruisme

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.