Ahmad Abdalkareem Saed (56) er dømt til 21 års fengsel for å ha drept sin datter Khadijeh (20) og sin kone Najah (42) i familiens bolig. Sønnen (9) var vitne til de groteske drapene på sin mor og søster.

«Drapene er skjedd med gjentatte målrettede stikk med kniv og slag med hammer. De fornærmede er plutselig og uten noen forståelig grunn blitt angrepet og drept», skriver tingrettsdommer Ben Fegran ved Agder tingrett.

Selv hevdet syreren i retten at han ble beordret til å drepe av en djinn (demon).

De to kvinnene døde etter svært kort tid av forblødning av skadene de ble påført i familiens hjem i Kristiansand 28. mars i fjor.

Grov mishandling av sønnen

56-åringen ble også funnet skyldig i grov mishandling av sin sønn, fordi sønnen (9) måtte se og høre på at mor og søster ble drept med kniv og hammer. 9-åringen var alene med faren, som også sa til ham at han skulle drepe hele familien.

Saed kom til Norge som flyktning fra Syria i 2014. Hans kone og sju barn kom i 2016, etter reglene om familiegjenforening. Da drapene ble begått hadde to av barna flyttet ut. Fem av barna bodde fremdeles sammen med foreldrene.

Drapene ble utført med kaldt blod.

Retten har ikke funnet noen formildende omstendigheter, men flere skjerpende. Saed «viste og viser ingen form for anger», heter det i dommen:

Han forlot de to fornærmede uten å yte noen form for hjelp. Fornærmede Najah forsøkte å få sønnen til å ringe etter hjelp, men tiltalte hindret ham i å gjøre dette. Han tok fra sønnen telefonen etter at sønnen hadde tastet inn nødnummeret.

Det forelå ingen form for provokasjon.

Sønnen [N.N.] var vitne til det brutale drapet på mor og søster. Tiltalte viste ingen forståelse eller medfølelse for hvor belastende dette var for ham.

Endelig vises det til at tiltalte påførte seg selv skader i ettertid i den hensikt i at det skulle fremstå som om han selv var et offer i saken.

«Groteske drap»

Mishandlingen av sønnen er grov, skriver retten.

Fornærmede måtte her være vitne til grotesk drap både på mor og søster. At drapene på mor og søster var egnet til å skape frykt for fremtidige krenkelser hos ham, er utvilsomt. Det vises i den forbindelse også til farens opplysninger til sønnen denne dagen, om at han også skulle drepe de tre andre søsknene, [N.N.], [N.N.] og [N.N.].

I nærværende sak foreligger det en rekke skjerpende omstendigheter. Drapene er skjedd med gjentatte målrettede stikk med kniv og slag med hammer. De fornærmede er plutselig og uten noen forståelig grunn blitt angrepet og drept. Drapene skjer fra en nærstående, henholdsvis far og ektefelle. De finner sted med et barn på 9 år til stede. De finner sted i de fornærmede hjem, et sted der man som utgangspunkt har krav på å kunne føle seg trygg. Tiltalte har med sin handling frarøvet de seks gjenværende barn sin mor og nære omsorgsperson og for mange av disse også sin forsørger.

Skamfulllt for kvinner å gå ut

Den aktuelle dagen hadde sønnen kommet hjem fra skolen med lettere skader, og moren Najah ville at de skulle gå til lege for å sjekke leppen og nesa hans. De kledde seg og gjorde seg klare.

Tiltalte ville ikke at de skulle dra. Han sa at de ikke kunne dra uten at han var til stede. Han var sint og sa at kvinner ikke skulle gå ut. Det var skamfullt. Moren sa da noe sånt som at i Norge kan damer gå ut alene eller lignende. Khadijeh ba faren gå inn i stua. Tiltalte var sint, men gjorde som datteren sa. Etter kort tid kom han imidlertid tilbake til gangen. Han hadde da med seg to kniver og en hammer som han hadde oppbevart under en sofapute i stuen. Knivene og hammeren hadde han plassert inn under jakken.

Da han kom ut i gangen tok han fram den minste av de to knivene han hadde tatt med seg. Han gikk mot Khadijeh som sto nærmest døren mot vindfanget. Hun fikk på en eller annen måte slått den ut av tiltaltes hånd. Han tok da fram den store kniven – en vanlig kjøkkenkniv med et knivblad på om lag 30 cm. Med denne stakk, skar og hugget han Khadijeh flere ganger i overkroppen. Hun seg sammen på gulvet. Najah skrek. Tiltalte gikk da mot Najah. Hun ropte til [N.N.] at han skulle gå ut av huset og ringe til politiet. Med samme kniv som var blitt brukt mot Khadijeh, stakk, skar og hugget tiltalte Najah flere ganger i overkroppen og hodet. På et tidspunkt i hendelsesforløpet slo han også de to fornærmede i hodet med hammeren han hadde tatt med seg. Uten at det har noen betydning, kan det ut fra [N.N.]s forklaring tyde på at hammeren er benyttet mot Khadijeh og Najah etter at de to fornærmede ble knivstukket. De to fornærmede døde svært kort tid etter at tiltalte hadde utøvd den beskrevne volden mot dem.

[Sønnen] fant fram mobilen sin og slo sifrene 112 på denne. Før han fikk ringt tok imidlertid tiltalte telefonen fra ham.

Tiltalte tok deretter hammeren og slo seg selv i hodet med denne. Han skar også seg selv litt i handa med kniven, også dette i nærvær av [sønnen].

«Betydelig kraft»

I den rettsmedisinske rapporten fastslås det at det er brukt «betydelig kraft» under påføring av skadene på Khadijeh.

Det er påvist til sammen 12 stikk- og skjæreskader, primært på venstre arm/hånd, venstre side av brystet/ryggen og på venstre side av issen, samt 2 knusningsskader på issen/bakhodet. Den ene skaden på venstre side av brystet fører til en stikk-kanal som går igjennom 4. ribben fortil, venstre lunge, hjerte og inn i høyre lunge. Stikkskaden på venstre side av ryggen går gjennom venstre skulderblad, 3. ribben baktil, og så vidt inn i venstre lunges overlapp. Liket er blodtomt, og det er til sammen 1200 ml blodig væske i brysthulene. På høyre og venstre underarm, samt mellom høyre peke- og tommelfinger og ved venstre tommelfinger sees skarpkantede skader.

[…]

Stikkskaden på venstre side av brystet har medført umiddelbar sirkulasjonskollaps, og de øvrige skadene er påført kort tid før eller svært kort tid etter at denne. Skaden på brystet var dødelig og videre behandling ville vært nytteløst.

Om skadene Najah var påført heter det:

Det er påvist to dype stikkskader hhv utad på venstre skulder og oppad på venstre side av brystet. Den ene skaden har såkalt «fiskehale», den andre har spiss og butt ende. Skaden på brystet har en minst 12 cm lang kanal som går gjennom brystskjoldet der 4. ribben er fullstendig overskåret, videre gjennom hjertet og ca 1 cm inn i høyre lunges underlapp. Den høyre brysthulen inneholder 700 ml blod. Baktil på venstre overarm er det en 19 cm lang og inntil 5 cm dyp skjæreskade. I tillegg er det påvist overflatiske, skarpkantede skader i venstre tinning og på venstre side av bakhodet. På høyre peke-, ring- og lillefinger sees skarpkantede skader. På venstre side av hodet sees en ansamling knusningsrifter som representerer til sammen seks treffpunkter. Under to av disse er det runde, inntrykkede bruddskader i hodeskallen. På høyre side av bakhodet sees en tilsvarende knusningsrift uten underliggende bruddskader. Det er tallrike ribbensbrudd uten blødning i omgivende bløtvev som etter langvarige hjertekompresjoner etter at blodsirkulasjonen har opphørt.

Knusningsriftene og bruddskadene i hodet er forårsaket av gjentatt kraftig stump vold. Bruddskadenes utseende passer med at redskap med rundt hode, som f eks hammeren avbildet på tilsendte fotografi, er benyttet. […] Stikkskaden på venstre side av brystet har medført umiddelbar sirkulasjonskollaps, og de øvrige skadene er påført kort tid før eller svært kort tid etter denne. Skaden var dødelig og videre behandling var nytteløst.

– Besatt av onde ånder

56-åringens forsvarer, advokat Mohamed Hamzaoui, ba retten frifinne ham på grunn av utilregnelighet. Hamzaoui påpekte at Saed hadde endret sin væremåte etter at han flyttet fra Lyngdal til Kristiansand i 2019.

Han isolerte seg, ville ha det mørkt i huset, oppbevarte kniver og hammer i stua et helt år før drapet. Videre vises det til tiltalte var opptatt av djinn – onde ånder, at han mente seg besatt og hadde kontaktet så vel imam, prest, oppsøkte synagoge og andre trossamfunn med spørsmål om utdrivelse av demoner. Tiltalte kalte seg selv Elias. Han ville reise hjem til Syria og bo på et fjell. Som muslim sluttet han å be og han sluttet å gå i moskeen. Opplysninger tydet også på at hans avdøde kone hadde mistanke om at tiltalte var besatt.

– Simulerer hukommelsestap

De to rettsoppnevnte sakkyndige konkluderte imidlertid med at han ikke var psykotisk.

De mente derimot «at det høyst sannsynlig dreier seg om en personlighetsforstyrrelse med dyssosiale og hysteriforme trekk, muligens med innslag av dissosiering og at han simulerer det omfattende hukommelsestap han gir uttrykk for.»

Ved gjennomgang av vitneavhørene blir inntrykket av observanden som person at han har en del dyssosiale holdninger med et sterkt kontrollbehov over sin familie.

Observanden fremviser en del dyssosiale trekk. Fra flere hold er han beskrevet som svært omgjengelig og gjestfri når det gjelder personer utenfor hans familie, mens han har fremstått som kontrollerende og til dels terroriserende mot sin egen familie.

– Statustap som følge av kulturbytte

En psykolog som hadde behandlet tiltalte i forkant av en innleggelse i 2021, påpekte i retten at «tiltalte var deprimert med suicidale tanker og at det var økende depresjon og selvmordstanker som var bakgrunnen for innleggelsen, den gang. […] Han påpekte at det forhold at tiltalte hadde distansert seg fra sin familie og isolert seg, kunne komme av at han hadde lidt statustap som følge av kulturbytte, og at hans familie hadde klart seg mye bedre enn ham i Norge.»

Ahmad Abdalkareem Saed har ifølge dommen ikke hatt noen regulær jobb etter at han kom til Norge. Han har vært på diverse
arbeidstreningsopplegg, og blant annet hatt arbeidstrening på Blåkors.

Fire millioner i erstatning

Saed er dømt til å betale over fire millioner kroner i erstatning til sine seks gjenlevende barn; 2,8 millioner i oppreisning, vel 1,2 millioner i forsørgertaperstatning, samt 40.000 i utgifter til begravelsen av Najah Alsharaa og Kadijeh Saed.

Han er også fradømt retten til arv fra sin avdøde kone og datter, samt retten til forsikringsytelser utløst av de to kvinnenes død.

Det er foreløpig ukjent om dommen ankes.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Ruud Koopmans’ bok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.