Jacques Broeucq (ca. 1505 – ca. 1584), «De fire kardinaldyder» (klokskap, rettferdighet, mot og måtehold, kvaliteter man lettere finner illustrert i kunsten enn i samtiden). Skulpturer i Collégiale Sainte-Waudru de Mons, Belgia. Foto: Web Gallery of Art.

Hva kommer det av at når vi snakker om karakter, så ser det ut til at vi alle vet hva det er vi snakker om?

Det er kanskje slik at svaret er måten vi mennesker er skrudd sammen på? At vi innerst inne har en følelse av hva som er rett og hva som er galt, hva som er bra og hva som er dårlig? Og at vi i det øyeblikket vi ignorerer disse iboende signalene, er det en indre stemme – som vi kan kalle samvittigheten vår – som roper et varsko?

Når en person avviser den indre stemmen og samvittigheten, unnlater å gjøre det han eller hun vet er riktig, unngår ansvar, faller for fristelser, legger byrder på andre eller prøver å reformere verden uten å reformere seg selv først, er det sin egen karakteren han eller hun svikter.

Din karakter er i grunn summen av valgene du tar. Du kan ikke velge høyde, rase eller fysiske egenskaper, men du kan velge karakteren din hver gang du bestemmer deg for rett eller galt. Du er med andre ord personlig ansvarlig for din egen karakter.

Karakteren din definerer deg også når du samhandler med andre og av den oppførselen du praktiserer. Din karakter vil derfor ha innflytelse på andres karakter – for personer med karakter setter en standard. Karakter er ofte vurdert som en sentral lederkvalitet. Hvis du har karakter, vil andre se på deg som en leder – i den forstand at du er noen de beundrer og ønsker å etterligne.

Karakter er ikke bare et eksempel for andre, det er også en uunnværlig ingrediens – en nødvendig forutsetning – for et fritt samfunn. Hvis du vil være fri, hvis du vil leve i et fritt samfunn, må du prioritere karakter og lære av andre som har det i seg. Hvis du ikke styrer deg selv, vil du bli styrt.

Karakter, frihet og entreprenørskap er uløselig forbundet og er tre kritiske elementer i et fritt samfunn. Karakter kommer først og muliggjør frihet. Et fritt samfunn frigjør entreprenørskap hvor problemer løses og verdier og arbeidsplasser skapes. Et fritt samfunn blomstrer altså når folk søker å være modeller for ærlighet og anstendighet. I et ondt samfunn derimot eroderes karakter. Er det noe menneskehetens historie har lært oss, så er det at intet folk som har mistet sin karakter, har beholdt sine friheter.

Med økende konflikt, korrupsjon og tyranni tørster en hel verden etter mennesker med karakter.

For vi har sett nok av uærlige mennesker som lyver og jukser og som blir enda større løgnere og juksere i folkevalgte embeter. Vi har sett nok av mennesker som mangler ydmykhet og som blir arrogante og nedlatende planleggertyper. Vi har sett nok av ledere som ikke disiplinerer seg selv, men som inviterer til påtrengende kontroll av andre. Vi ser andre som pantsetter vår fremtid for en kortsiktig og egenorientert løsning. Vi ser hode-i-sanden-typer som ikke lærer av historien og som derfor ikke forstår menneskelig handling. Vi ser individer som blir manipulert av dem de har gjort seg avhengige av og som tillater at våre rettigheter blir trampet på. Vi ser alle dem som gir andre skylden for konsekvensene av deres egen dårlige dømmekraft.

Det er blitt sagt at karakter er definert av hva du gjør når ingen ser. Det synes jeg er en god definisjon av karakter. Kanskje er det dét vi leter og tørster etter når vi speider ut over horisonten etter nye ledere. Ledere som nettopp gjør gode ting for oss når ingen ser.

De finnes. Det er håp.

Bare husk at: «Den som er tro i smått, er også tro i stort, og den som er uredelig i smått, er også uredelig i stort.»

 

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

 

Les også

-
-
-
-
-
-
-
-
-

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.