Stabburets har laget sin gule hermetikkboks med leverpostei siden 1949.

De senere årene har de også introdusert porsjonspakker. Det er disse porsjonspakkene som har teksten «Alltid fersk!» påskrevet, skriver Arbeidets Rett.

Ernæringsprofessor Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), reagerer på dette.

– Det blir misvisende å si at hermetisk leverpostei med fem års holdbarhet er fersk. I prinsippet kan leverposteiboksen ligge i butikkhylla i nesten fem år fram til datomerkingen. Da er åpenbart ikke leverposteien fersk, sier Svihus.

Ernæringsprofessoren mener Stabburet bruker ordet «fersk» på en helt annen måte enn det folk flest gjør.

– Næringsmiddelindustrien liker å bruke ord som fersk, naturlig og hjemmelaget for å skape et bedre inntrykk av maten enn det er grunnlag for, sier Svihus.

EU-kommisjonen tillater bruk av billelarver og sirisser i en rekke matvarer

Ifølge bokmålsordboka bruker man ordet «fersk» om noe som er nylig laget eller tilberedt.

Det bekymrer imidlertid ikke Dag Olav Stokken, som er kommunikasjonsdirektør i Orkla som står bak merkevaren Stabburet.

Stabburet står nemlig fast på at det er dekning for å bruke ordet «fersk», også om porsjonspakkene med datomerking i 2027.

– Dette er en porsjonspakke hvor du spiser leverposteien umiddelbart etter at du har åpnet pakken og får en fersk opplevelse, sier Stokken.

På spørsmål om Stabburet mener at all hermetikk kan kalles for fersk hvis det spises umiddelbart etter at det er åpnet, svarer Stokken følgende:

– Jeg vil ikke gå inn på noen hypotetiske problemstillinger om beskrivelse av andre produkter utover å vise til at et hermetisk produkt gradvis vil forringes etter at det er åpnet. Derfor velger mange forbrukere en porsjonspakke hvor de åpner og spiser produktet med en gang.

Ernæringsprofessoren mener dette bare er tull og er ikke i tvil om hvorfor Stabburet har satt «Alltid fersk!» på pakken.

– Det å kalle leverposteien for fersk gjør det helt sikkert lettere å selge varen, men det blir helt feil å kalle den for fersk, avslutter Svihus.


Kjøp billetter til Document-møtet i Oslo den 26. januar her.

 

 

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.