NAFs kommunikasjonssjef, tidligere kommunikasjonssjef for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, Camilla Ryste, her sammen med Jonas Gahr Støre. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

NAF var lenge kjent som et talerør for bilistene. Nå går de sammen med naturvernere om å kreve færre firefeltsveier og lavere fartsgrense.

Ifølge Dagsavisen har motororganisasjonen NAF nå kommet med et felles utspill sammen med Naturvernforbundet og Bondelaget, der man vil redusere både veistandard og fartsgrenser:

NAF mener noen nye motorveier bør få fartsgrense på 90 km/t – fordi dette er mye billigere og vil gi mer penger til vedlikehold av det eksisterende veinettet, skriver Dagsavisen.

Dette presiseres nærmere av kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF, der hun også uttaler et ønske om færre firefeltsveier:

– Konkret ber vi om høyere terskel for når det skal bygges firefeltsvei, mer bruk av to- og trefeltsvei med midtrekkverk og en ny standard for firefeltsvei med 90-grense, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til Dagsavisen.

Det forklares hvorfor dette er en god ide:

I tillegg til at det vil gjøre det billigere å bygge vei, vil det også føre til lavere klimagassutslipp, mindre arealinngrep, mindre støy og lavere ulykkesrisiko, skriver NAF, Bondelaget og Naturvernforbundet i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Camilla Ryste har tidligere vært kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet. I forbindelse med sin avgang fra Arbeiderpartiet i 2018 uttalte hun i M24:

Stor takk til Jonas! En god og trygg partileder og sjef, som viser vei og tar ansvar – både når det er lett og når det er vanskelig. Takk for tillit, samarbeid og vennskap!

Det gjenstår å se hvordan NAFs bilende medlemmer vil stille seg til organisasjonens ønske om redusert antall firefeltsveier og lavere fartsgrense.

 

Les også: 

Bekymret over høye drivstoffpriser, krever reduserte avgifter

Bestill fra Document forlag:

Kjøp Kents bok her!


Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

;

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.