«Sea-Eye 4» i Middelhavet, et av skipene driftet av organisasjonen Sea Eye. Foto: Maik Luedemann/See-Eye via AP.

Et skip som allerede hadde nesten 400 migranter om bord, har tatt opp ytterligere 400 fra en trebåt som holdt på å synke i Middelhavet natt til torsdag.

NTB-AP melder om saken, og forteller at det er den tyske organisasjonen Sea-Eye som drifter dette skipet, som er engasjert i å plukke opp migranter et eller annet sted nord for Afrikas kyst og frakte dem til Europa. Selv benevner de sin virksomhet som redningsarbeid.

Sea-Eye opplyser at nødanropet fra den overfylte båten kom fra et havområde der Malta har ansvaret for å drive lete- og redningsarbeid. Men maltesiske myndigheter skal ikke ha reagert på anropet.

Derfor satte «Sea-Eye 4» kursen mot stedet der alarmen kom fra. Det tok seks timer å nå fram til båten, som lekket og tok inn vann, ifølge Sea-Eye.

– Flere mennesker var i sjøen uten redningsvester og måtte reddes rett opp fra sjøen, heter det i en uttalelse fra organisasjonen, som drifter skipet sammen med organisasjonen German Doctors.

Sammen utgjør de en del av det apparatet som nå bidrar til å transportere stadig flere migranter fra Afrika til Europa.

«Sea-Eye 4» var ifølge NTB-AP torsdag på vei til den italienske øya Lampedusa, som er den nærmeste trygge havnen. Skipet har ennå ikke mottatt informasjon om man vil få lov til å legge til kai.

– Det er nå alarmberedskap på «Sea-Eye 4». Enhver forsinkelse fra myndighetenes side er en fare for helsen og livet til menneskene som er reddet, og mannskapet vårt, sier styreleder i Sea-Eye, Gorden Isler.

Han anklager Malta for ikke å oppfylle sine forpliktelser og for å ignorere anrop fra båter i skipsnød. Han problematiserer ikke Maltas situasjon som mottakshavn for stadig flere migranter.

 

En bok som gjør inntrykk, bestill den i dag:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Les også denne, mer aktuell enn noensinne:

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.