Et Belavia-fly lander på flyplassen utenfor Litauens hovedstad Vilnius den 23. mai 2021. EU har siden nektet hviterussiske flyselskaper adgang til unionens luftrom. Foto: Mindaugas Kulbis / AP / NTB.

EUs utenriksministre møttes onsdag i Luxembourg onsdag, der de diskuterte strategier for å stanse den ulovlige migrasjonen fra Midtøsten og Afrika til unionen via Hviterussland, som den hviterussiske president Aleksandr Lukasjenko bruker i et maktspill mot unionen.

Den ulovlige mennesketrafikken langs denne ruten er mulig fordi migrantene kan reise med fly fra land som Tyrkia og Syria til Hviterusslands hovedstad Minsk.

Blant forslagene som kom opp på utenriksministermøtet, var da også et forbud mot leasing av fly til det hviterussiske selskapet Belavia, melder Reuters.

Polen, Litauen og Latvia, som alle grenser til Hviterussland, er disse migrantenes innfallsport til EU, og det var den latviske utenriksministeren som først foreslo et leasingforbud:

«We need to introduce stricter sanctions … It means to put so-called tourism companies that are organising flights (under sanctions),» Latvian Foreign Minister Edgars Rinkevics said as he arrived for a meeting with his EU counterparts in Luxembourg.

«I also believe that we need to sanction Belavia fully, so that it cannot receive any kind of support,» he said, referring to the Belarusian national airline, already banned from EU air space.

Forslaget fikk støtte fra Litauens utenriksminister Gabrielius Landsbergis.

Belavia leaser fly fra flere EU-land, fremfor alt Irland, men den irske utenriksminister Simon Coveney stiller seg nølende til forslaget fra sin latviske kollega, opplyser Associated Press (AP). Coveney er skeptisk til å bryte leasingkontrakter som allerede er inngått:

Irish Foreign Affairs Minister Simon Coveney, whose country is a hub for aircraft leasing, said he is open to a new round of sanctions targeting individuals in Belarus. Coveney, however, insisted that ending existing leasing contracts could be difficult from a legal standpoint.

“How we actually increase the pressure through sanctions is something that Ireland is very much open to,” Coveney said. “But I think we would also make a distinction between sanctions that would involve no further, or future, aircraft leasing to Belavia, in contrast to existing contracts that are in place where there are legal obligations.”

Tysklands utenriksminister Heiko Maas mener derimot at man ikke kan sitte og se på at denne trafikken fortsetter:

German Foreign Minister Heiko Maas said Lukashenko “is nothing other than the boss of a state-run people-smuggling ring, and we are no longer prepared to watch as companies, such as airlines, also make money from bringing refugees to Germany or other European countries.”

EU er rede til å iverksette flere sanksjoner mot Hviterussland, oppsummerte unionens utenrikssjef Josep Borrell etter møtet.

 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂