Kjøret mot Sylvi Listhaug har begynt. Siv Jensen var tannløs. Sylvi må ikke få foten i stigbøylen. Det gjelder å opprettholde bildet av en politiker som polariserer og skaper hat eller sinne.

Ved å analysere forskjellene mellom Jensens og Listhaugs følgere på Facebook, har Ingvild Endstad i selskapet Analyse & tall kommet frem til at Jensen utløser «kjærlighet» og Listhaug «sinne». Dette er enkle sjablonger, og man kan like gjerne spørre: Hvem har interesse av å klassifisere reaksjonene på denne måten? Hvem er Endstad, hva er Analyse & tall? Det får vi aldri vite noe om når mediene siterer «eksperter». Av en enkel grunn: De er enige med dem.

Behovet for å «kvite» Listhaug ligger for tydelig opp i dagen. Aftenposten/analytikeren spør ikke hvilke saker som trigger leserne. Da ville man måtte beskjeftige seg med sak. Det er lettere å fokusere på at Listhaug er en dårlig person.

Nyvalgt partileder Sylvi Listhaug i FrP har nesten 160.000 følgere på Facebook, mens Siv Jensen, som lørdag gikk av som leder etter 15 år, har 180.000 følgere. Men det er store forskjeller på hvilke følelser de trigger hos sine tilhengere, skriver Aftenposten.

– Det som tydeligst skiller Listhaug fra Jensen, er at følgerne hennes er sintere. Og de blir bare sintere og sintere, sier Ingvild Endestad, partner i selskapet Analyse & tall.

De slår fast at Listhaug skaper mer harme enn noen annen politiker på Stortinget.

Begge får like mange vanlige likes, andelen er rundt 75 prosent. Resten av tilbakemeldingene uttrykker en bestemt følelse. Hos Siv Jensen er 70 prosent av disse kjærlighet og hjerte. Hos Listhaug er 50 prosent sinne.

– Det er jo avhengig av hva man legger ut. Fremover kommer jeg til å tenke godt over hvordan jeg skal utvikle Facebook-profilen videre. Kanskje skal jeg innimellom ha en litt mer personlig vri på ting. Det er jeg blitt veldig dårlig på, må jeg innrømme, sier Listhaug til Aftenposten. (NTB)