Den offentlige veiledningen for hva britiske barn skal lære av verdier i barnehagen, går ikke langt nok, mener et utvalg av organisasjoner som National Education Union, the National Day Nurseries Association og the Association for Professional Development in Early Years.

Ifølge den britiske offentlige veiledningen skal fem år gamle barn kjenne til «noen likheter og forskjeller mellom de ulike religiøse og kulturelle gruppene i samfunnet».

Organisasjonen, med navnet «Birth to 5 Matters» sier at å snakke om raser er det første skrittet for å hindre rasisme.

I sin 128 sider lange veiledning tar den ideelle organisasjonen til orde for en skikkelig hjernevask på småbarna som Sovjetunionen og Kina ville ha nikket anerkjennende til.

Dette er tilgjengelig materiale som går på tvers av den offisielle veiledningen. I heftet skriver de at det er feil å anta at å behandle alle likt er godt nok svar på rasisme. En slik fargeblind tilnærming vil bare videreføre rasisme, skriver de.

Talking about race is a first step in countering racism. It is a mistaken assumption that treating all people in the same way and ignoring differences in race is a sufficient response to racism. This approach simply allows the continuation of bias in society which disadvantages people from black and minoritised groups. Instead of a colour-blind approach to race, more proactive anti-racism is needed.

Fokuset på rase er enormt stort hos dem som mener at «alle er like». Små hvite barn skal få lære å skjemmes over sitt hvite privilegium:

Practitioner training is an important step toward opening dialogue and developing understanding about white privilege, systemic racism, and how racism affects children and families in early years settings. It is also time to challenge the widespread notion that “children do not see race” and are colour blind to difference. When adults are silent about race, children’s racial prejudice and misconceptions can be maintained or reinforced. Encouraging dialogue and conversation about difference can evoke children’s strong sense of fairness and break down false assumptions about everyone being able to succeed on their merits, so that children recognise racist behaviours and develop antiracist views.

Dette er en fornærmelse mot fattige hvite barn som aldri har sett snurten av noe white privilege.

Likestillingsminister Kemi Badenoch har tidligere informert om at lærere som forteller sine elever at white privilege er et faktum, bryter loven.

Daily Mail     The Telegraph

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!