Postkodelotteriet fremstår i TV-reklamen som en litt sånn godslig og koselig ting å være med på. Først og fremst eksponert med Jorunn Stiansen (tidl Idol-vinner) og Tom Stiansen (tidligere toppalpinist og programleder for 71 grader nord). Lykkelige vinnere står og vifter i bakgrunnen med store plakater av noen sjekker som symboliserer gevinstene de har vunnet. «Hvis naboen din vinner så vinner du au, men da må du ha kjøpt lodd», kvitrer Jorunn Stiansen.

Novamedia Norsk Postkodelotteri AS, som er selskapets fulle juridiske navn, har konsesjon fra Det Norske Lotteritilsynet og har dermed lov til å drive kommersiell reklame for virksomheten sin. Lotterilovens formål (§ 1 a) legger til rette for at lotterier kan være en god inntektskilde for samfunnsnyttig og humanitært arbeid. Og inntekter har de. Ifølge Proff.no hadde selskapet driftsinntekter på nær 120 millioner kroner i 2019.

Virksomheten sier på sin norske hjemmeside at de skal støtte veldedige formål, og i Norge støtter de SOS Barnebyer (som er veldig bra) og Verdens villmarksfond, WWF. Men, selskapet eies 100% av nederlandske Novamedia B.V. Det er et selskap som ble stiftet av den nederlandske forretningsmannen Boudewijn Johannes Maria Poelmann, som også står oppført i foretaksregisteret som styreleder for den norske virksomheten. Moderselskapet driver tilsvarende lotterier i mange land.

Ved nærmere undersøkelser av moderselskapet i Nederland viser det seg at en stor del av overskuddet går til Clinton Foundation. For regnskapsåret 2018 utgjorde det 50 millioner Euro. Det stemmer godt med regnskapene til Clinton Foundation for 2018, som er tilgjengelig på deres hjemmeside, der Postcode Lotterij er nevnt som en av de 7 største donorene.

Mye av overskuddet i Postkodelotteriet går altså for det meste til Clinton Foundation. Er det da greit at de har konsesjon til å drive lotteri i Norge?

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.