Franz Klein (1777–1840)
Gips, 20,3 x 14 cm, bevart i flere avstøpninger.

Dette presenteres ofte som Ludwig van Beethovens (1770-1827) «dødsmaske», men da avstøpningen ble foretatt i 1812 var mesteren fortsatt lys levende.

Billedhuggeren Franz Klein hadde av pianofabrikantene Nannette og Andreas Streicher fått i oppdrag å gjøre en byste av Beethoven for et rom  som også var i bruk som konsertsal. Masken ble laget som en støtte for billedhuggerens arbeid.

Avstøpningen har dannet grunnlag for flere senere Beethoven-portretter, blant annet Gustav Vigelands bronsestatue i Vigelandmuseéets borggård.

Bysten, ferdig i 1812, er nå i Kunsthistorisches Museum, Sammlung alter Musikinstrumente, Wien.

Emil Gilels spiller annen (og siste) sats fra klaversonate nr. 27 i e-moll op. 90 (1814), Nicht zu geschwind und sehr singbar vorzutragen – Ikke for raskt og å fremføre svært sangbart.




Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.