Kultur

Camilla Edström Ödemark, «Untitled (Heaven Is A Place On Earth)»

Etter 5 års studier ved kunsthøgskolen avslutter studentene med en felles utstilling av egne arbeider. I Kunstnernes Hus kan vi nå se fruktene av deres mangeårige studium ved landets høyeste utdanningsinstitusjon i kunstfag. Hva har de lært og hvilke evner har de utviklet for å bli frie og selvstendige kunstnere? Denne avgangsutstillingen, som fyller de store overlyssalene i KH, burde kunne gi kunstnerspirene et generøst spillerom for unike prestasjoner.

Jo da, spillerommet er der, men særlig imponerende og kunstnerisk berikende er ikke all denne oppsamlingen av kjedsommelige installasjoner, videosnutter og performancer. Den kunstneriske dimensjonen har forduftet fullstendig. Det virker som om studentene i løpet av 5 års studier har gjort sitt beste for å unngå kunstnerisk utvikling og kunnskap. Sikkert med god hjelp av den godt betalte lærerstaben. Det er sannelig ikke rart at det er krangel og krise på Kunsthøgskolen for tiden.

Leser man i den lille katalogen hva kunstnerne selv har tenkt om sine verker, gir det ingen holdepunkter for avklaring. Her filosoferes det på selvets grunn, for ikke å si avgrunn. Det som møter oss først på denne anti-estetiske utstillingen er en kioskmontasje øverst i trappeoppgangen. Den er en installasjon koblet til en pågående performance laget av en kunststudent som visstnok mener at kioskdriften er en parallell til kunstneryrket. Med tanke på de beskjedne ambisjonene og kioskens amatørmessige utforming får vi en tydelig pekepinn om hvor avgangsklassens kunstfaglige nivå befinner seg.

Og kioskens banale form og tematikk blir raskt bekreftet ved vandring i begge overlyssalene. Her er det ikke mye fantasi og intellektuelle utfordringer. Det mest iøynefallende er studentenes totale mangel på håndverksmessig profesjonalitet. Uansett hva slags materialer de bruker og bearbeider ser det pinlig ubegavet ut. Med tanke på at dette har vært et femårig studium og avgangsutstillingen skal vise deres høye kunstneriske nivå, kan ikke studentene ha fått mye faglig veiledning. Det de sitter igjen med er en mastergrad som ikke kan brukes til noe som helst, bortsett fra å søke om stipend.

Peter Dean, «Å tenke som et fjell»

Kaare Ruud, «E sku gjett eilt e æg å har om dæ betydde at e fortatt såg opp te de»

Qi Tan, «A Woman Turned Into A Garden»

Damla Kilickiran, «On Sense And Glyphs»

Sahar Seyedian, «Walking Through Destination»

Astrid Hjortdal, «Monumental Breakdown»

Kunstnernes Hus:
Avgangsutstillingen for masterstudenter ved Kunsthøyskolen i Oslo
Varer fra 1/8 til 18/8 2020

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!