Moteprofilene Pia Tjelta (t.v.) og Vanessa Rudjord vil være med i kampanjen mot rasisme, og skal selge unna sine favorittplagg. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix

Den ene etter den andre melder seg på og vil bidra med et eller annet mot rasisme. Nå vil også en del personer i norsk motebransje være med. Det skal de gjøre ved å selge unna kjoler og annet fra sine rikholdige garderober.

Kommende helg inviterer motekjendiser i Oslo til salg av sine egne plagg, for å skaffe penger til arbeidet mot rasisme.

«De som kommer kan få tak i drømmekjolen, samtidig som de støtter en viktig sak», sier moteprofilen Vanessa Rudjord til Min Mote.

Hun legger til:

«Dette er selvsagt en liten dråpe i den store sammenhengen, men forhåpentligvis kan det inspirere andre i motebransjen til å gjøre noe lignende. Det hadde vært fint.»

Det hele skal ifølge Min Mote foregå ved at Vanesssa Rudjord og andre profilerte personer innen norske motemiljø kommende lørdag selger favorittplagg fra sin garderobe. De inntektene dette gir, skal gå til antirasistisk arbeid. Tiltaket har fått navnet «Mote mot rasisme».

Mer spesifikt skal pengene gå til to norske organisasjoner:

«Vi ønsker å fordele pengene likt mellom Antirasistisk Senter, som arbeider for å bekjempe rasisme og diskriminering i Norge, og Amnesty for deres langsiktige arbeid mot politivold og diskriminering internasjonalt», sier Rudjord.

Engasjementet omkring saken har gjort inntrykk på Vanessa Rudjord:

«Det har vært rørende å se hvordan det har blitt mobilisert i det siste, både på sosiale medier og i det virkelige liv», sier hun til Min Mote.

Med på prosjektet har hun blant annet skuespiller Pia Tjelta og TV-profil Synnøve Skarbø.

Klessalget vil by på mange gode kupp for moteinteresserte anti-rasister:

«Det blir mange vakre sommerkjoler og mye designerjeans fra meg i hvert fall. Jeg gleder meg til å pakke opp og se hva de andre gir», sier Rudjord.

Også i andre land har motebransjen engasjert seg, skriver Min Mote:

«Motebransjen har på ulikt vis reagert i uttalelser og handling, og merker, designere og profiler har i kommet med lovnader om at de vil øke fokuset på likestilling og mangfold. Flere viser handling ved donasjoner. Eksempelvis vil skjønnhetsmerket GLOSSIER DONERE ÉN MILLION DOLLAR til antirasistisk arbeid i USA, GANNI VIL DONERE 100.000 DOLLAR til organisasjoner som Black Lives Matter, og H & M-gruppen gir 500.000 dollar til antirasistisk arbeid. Michael Jordan og hans merke Jordan, som er en del av Nike, vil gi 100 MILLIONER DOLLAR TIL ANTIRASISTISKE FORMÅL. Designer Maryam Nassir Zadeh matchet alle salg fra nettsiden sin i 24 timer, med donasjoner til antirasistisk arbeid.

Alt dette får moteprofil Vanessa Rudjord til å se seg selv og motebransjen som del av noe større:

«Det føles som om vi lever i et historisk øyeblikk, og jeg tror alle føler på å ville bidra med noe ekstra», uttaler Rudjord.

Det er så langt ikke kjent om andre grupper, organisasjoner og foreninger vil begynne å selge unna saker og ting for å donere til Antirasistisk senter.

I tillegg til kronene som måtte komme inn fra kjendisenes salg av klesplagg kommende lørdag, mottar Antirasistisk senter godt over 5 millioner kroner i statsstøtte.

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!



;

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.