Foto: Sea-Eye / Twitter.

Skipet «Alan Kurdi», som drives av den tyske NGO-en Sea-Eye, plukket mandag opp i alt 150 migranter i to forskjellige operasjoner i Middelhavet utenfor Libya, og befinner seg i øyeblikket rett utenfor den italienske øya Lampedusa.

Skipet har bedt om en trygg havn for migrantene, men både Malta og Italia har meddelt regjeringen i Tyskland, som er NGO-skipets flaggstat, at deres respektive havner er stengt for «Alan Kurdi» på grunn av koronakrisen, melder La Stampa. Heller ikke direkte transitt til andre land ville endre den maltetiske eller italienske regjeringens beslutning på grunn av karantenen.

Sea-Eye har selv kunngjort at den tyske regjeringen har henvendt seg til dem og og bedt dem avslutte sine operasjoner i Middelhavet. Men NGO-en viser til at de to redningsoperasjonene nå er en fullbyrdet kjensgjerning.

Skipet, som i øyeblikket befinner seg sør for Lampedusa, gjennomførte to operasjoner i går – den ene om formiddagen (68 personer, mange av dem fra Bangladesh, andre fra Algerie, Sudan, Guinea, Tsjad, Ghana og Burkina Faso) og den andre sent på ettermiddagen (82 personer, de fleste av dem fra Marokko og Bangladesh, andre fra Somalia, Senegal og Gambia) omlag tretti nautiske mil utenfor Zuwarah.

Ifølge Sea-Eye hadde det italienske offshore-supplyskipet «Asso Ventinove» befunnet seg i nærheten av den andre båten som NGO-en senere kom til unnsetning, men uten selv å foreta seg noe, skriver Malta Today.

Sea-Eye er kritisk til dette:

“Due to its size, the Italian supply ship would have been significantly better suited to rescue the 82 persons, among them one pregnant woman, from the wooden boat. By reasoning that they had to stay put, so as to be able to assist the oil rigs close-by, in case of a possible accident there, the Asso Ventinove refused to rescue and denied responsibility for coordination.

Nå forventer Sea-Eye at Tyskland tar ansvar. Hvis landet kan repatriere egne borgere under koronakrisen, er det også mulig å hente 150 migranter, resonnerer NGO-en:

“Every human life is valuable. We are sure, that the German Federal Foreign Minister will succeed in taking on additional responsibility for 150 people. After all, Germany is our flag state. During the past few days, the Federal Government has successfully repatriated 200,000 of its own citizens from abroad in an immense effort. It must be imaginable and humanly possible to send an aircraft for 150 safety-seeking people to Southern Europe in order to immediately evacuate these people. In Germany, there are approximately 150 cities in the Coalition of Safe Ports who declared their readiness to receive people on the move,” chairman of Sea-Eye e. V Gorden Isler said.

Spørsmålet er om Tyskland er villig til å beordre et tysk fly, eller for den del tyske skip i Middelhavet, til å overta migrantene fra «Alan Kurdi», slik at ombordstigning til et annet fartøy kan skje forholdsvis raskt.

I motsatt fall kan man tenke seg et scenario der NGO-skipet vil forsøke å presse seg til kai på Lampedusa under henvisning til en prekær humanitær situasjon ombord, slik Sea Watch-kapteinen Carola Rackete gjorde i fjor sommer.

Situasjonen har således potensial til å bli en diplomatisk krise mellom Tyskland og Italia, som allerede har et anstrengt forhold på grunn av den interne striden i EU om den finanspolitiske reaksjonen på koronakrisen.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her. Nå satt ned fra 399 til 250 kroner!

 

Kjøp Peder Jensens bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.