Sakset/Fra hofta


Marinens nye logistikkskip KNM «Maud» er 183 m langt, 25,9 m bredt og har en maks hastighet på 18 knop.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Først fikk vi det lite ærefulle forliset til fregatten «Helge Ingstad». Nå seiler en ny stor-tabbe opp i Sjøforsvaret. Den er om mulig enda mer pinlig, da ansvaret ligger på høyt hold. Tilliten til dem som styrer forsvaret av Norge, er ikke akkurat på stigende kurs.

Denne gangen handler det om «Sjøforsvarets nye stolthet», nemlig det store Logistikkskipet KNM «Maud». Også nå er det milliarder av kroner i spill. Det skulle bli en solskinnshistorie for en presset marine. Så langt er det en rådyr flopp.

Dette nye, 183 meter lange skipet ble under en stor seremoni i Bergen i mai i fjor døpt KNM «Maud» av lederen for Stortingets utenriks- og forsvarskomité, Anniken Huitfeldt (Ap). Hun hadde æren av å være gudmor for det som er Sjøforsvarets største skip.

Om bord i det høyt lovpriste logistikkskipet er det verksted, operasjonssal og sykehus med 44 senger, og ikke minst hangarplass til to helikoptre. Prislappen for det hele var på 2,2 milliarder kroner.

Med et slikt nøkkelskip på plass burde alt vært duket for en ny og spennende æra for det norske Sjøforsvaret.

Men den gang ei.

Nå, bare noen måneder etter dåpen, ligger skipet ved kai med seilingsforbud. En rekke grove feil og mangler er oppdaget, og det er rett og slett for farlig for Sjøforsvaret å bruke skipet.

Det er avisen Nordlys som kan fortelle om hvordan dette har utviklet seg, underlig nok uten at de store mediene har fattet særlig interesse for saken.

«Men dette er historien om nok en skandale som kommer på toppen hos en allerede hardt prøvet norsk marine, bare vel et år etter at Sjøforsvaret mistet den havarerte fregatten Helge Ingstad», skriver kommentator Oddvar Nygård i Nordlys.

Det berettes om at skipet ble bygget av verftet Daewoo i Sør-Korea, under nokså uheldige omstendigheter.

«Verftet fikk voldsomme økonomiske problemer, og det førte med seg at byggingen ble kraftig forsinket. KNM Maud ble liggende ved kai i Sør-Korea i to år, og i løpet av denne tiden ble det ikke utført vedlikehold.

Da skipet ble overlevert fra verftet i november 2018, var etterslepet på vedlikehold derfor stort. På sin første seilas i desember 2017 hadde det oppstått en skade på hovedmaskineriet, ifølge Aftenposten», skriver Nordlys.

På dette tidspunktet burde det ringt noen bjeller hos ansvarlige i Sjøforsvaret, og skipet burde vært grundig sjekket. I stedet ble alt lagt til rette for at skandalen kunne få utvikle seg.

«Man valgte altså i februar 2019 å ta imot et fartøy med mangler og feil som nå har vist seg å være så alvorlige at skipet ikke er seilingsdyktig.

Det var DNV GL – som tidligere het Det Norske Veritas – som fikk jobben med å sertifisere KNM Maud, og som avdekket så mange avvik at man konkluderte med at skipets tilstand utgjør en fare for mannskapenes sikkerhet. Listen over mangler og feil er lang. Blant annet pekes det på at flere leveranser til skipet ikke er ferdigstilt, og mye av det nye og kostbare medisinske utstyret om bord har fått lov å forfalle.

De ansatte om bord mangler også kompetanse.»

Feil, mangler, forfall, manglende kompetanse, altså. Det er status for Norges nye stolthet til sjøs, kort tid etter den offisielle overtakelsen med pomp og prakt.

Dette har selvsagt ført til sterke reaksjoner hos fagfolk.

«Bransjesjef Lars Gørvell-Dahl i Maritim bransjeforening i Norsk Industri sier følgende til Aftenposten: – Når Forsvarets materielltilsyn påpeker et stort vedlikeholdsetterslep og bekymring for materiellsikkerheten, så betyr det at noen har sovet i timen.

Det er i så fall ikke første gang at «noen» i Forsvarets anskaffelsesapparat må ha blundet. Vedlikeholdsettersleps-problematikken er jo et kjent fenomen både i Hæren, Luftforsvaret og Sjøforsvaret», forteller Nordlys.

Avisens kommentator er ikke nådig i sin omtale av hvordan forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har respondert i denne saken:

«I en kommentar til Aftenposten sier han (Bakke-Jensen):

«Dette skjer i alle store anskaffelser. KNM Maud er under garanti, og verftet har fokus på å oppfylle deres garantiforpliktelser. Nå er fokus å få utbedret avvikene slik at planlagt oppøving kan starte så snart som mulig».

Denne uttalelsen må sies å være noe spesiell. Forsvarsministeren later jo til å mene at alvorlige feil og mangler på innkjøpt materiell til Forsvaret er en slags lovmessighet som bare må aksepteres. Hvis han virkelig synes slike forhold er grei skuring, er det mildt sagt oppsiktsvekkende.»

Skipets gudmor, Anniken Huitfeldt, er noe mer opprørt over det som har skjedd, og vil ta opp saken i Stortinget.

Ifølge Sjøforsvaret skal skipet igjen være seilingsklart i annet kvartal i år.

Nordlys’ kommentator er ikke så sikker på dét:

«På bakgrunn av mange års erfaring med Forsvarets utsagn om hvor lang tid ting tar: Tro det den som vil.»

Man kan vel bare ønske vårt Sjøforsvar god bedring.

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.