Sakset/Fra hofta

Aktivistgruppen Extinction Rebellion har i forbindelse med en aksjon kalt «Our house is flooding» plassert et flytende modellhus i Themsen den 10. november 2019. Det er kanskje dette som menes med begrepet «untold suffering», som «11.000 forskere» nylig har benyttet? Document avventer snarlig prisfall på eiendommer langs elven gjennom London og strandeiendommer verden rundt. Foto: Om1 / Zuma Press / Scanpix.

Da jeg kan tenke meg at Faktisk.no er ganske overarbeidede – å finkjemme slemme høyreorienterte sider for et misplassert ord eller to, er nødvendigvis tidkrevende, er følgende analyse min førjulsgave til dere. Underlagsmateriale vil naturligvis bli stilt til disposisjon, det er bare å kontakte redaksjonen.

At over 11.000 forskere har underskrevet et opprop i tidsskriftet BioScience om klimakrisen, har vært toppnyheter i en rekke norske nyhetsmedier. «Magazine» er ikke en del av navnet på publikasjonen, slik NTB synes å tro, men skitt au. Hos Forskning.no står det:

Forskerne erklærer «klart og utvetydig at planeten står overfor en klimakrise».
Teksten inneholder et sett med grafer som er ment til å gi et tydelig bilde på situasjonen. Det presenteres også 6 punkter for hva som må gjøres for å løse krisen.

For å glede Faktisk.no med å vise at deres arbeider blir lest, starter jeg opp med å følge i deres fotspor fra forrige tirsdag, der dere påpekte at det lett blir villedende å kutte Y-aksen. De 11.000 forskeres opprop liker nemlig å gjøre akkurat det samme, noe jeg illustrerer med ett eksempel.

Det kan godt være at endringene utgjør et tipping-point og dermed er svært viktige, men bildet her blir kanskje litt… overtydelig. Var det ikke noe som het «løgn, forbannet løgn og statistikk»?

Metan-utslipp fra oppropet

Utklipp fra oppropet: Diagram over utviklingen av metanutslipp.

Metan-utslipp med full Y-akse, laget av undertegnede på bakgrunn av de grå punktene i original-diagrammet.

Men kjære Faktisk.no, det virkelig morsomme for dere, og alle andre faktasøkere, er å se litt nærmere på listen av underskriverne.

Den første offentlige utgaven inneholdt en rekke prominente signaturer. Først på listen sto Aardvark, Araminta ansatt ved University of Neasden. Eneste problem er at universitetet kun eksisterer i universet til satiremagasinet Public Eye, og Araminta er nok egentlig et Jordsvin. En annen inntil nå ukjent underskriver er Rob Rob (ja, navnet er nok ikke helt tilfeldig), sexolog ved det kjente bangladeshiske universitet Cambridgge (med to g-er). Mer velkjente er Mouse, Micky (i denne sammenheng professor ved Institute for the Blind, Namibia), og Dumbledore, Albus som har signert som headmaster ved Hogwarts. Karla Chernicky beveger seg derimot blant oss mennesker av kjøtt og blod. Hun har stolt underskrevet som «korrekturleser og … mor til en forsker».

Lånt fra uvell.se etter tillatelse. Micky Mouse blant de 11.000 forskerne

Til sammen er dessverre de 34 morsomste navnene, hvorav de forannevnte, nå luket ut fra den offisielle listen. Men godt over 11.000 navn gjensto, og jeg bestemte meg for å undersøke de 300 første, listet alfabetisk.

For en som ikke kan skryte på seg hardere fag enn de som finnes ved SV (samfunnsvitenskapelig fakultet), er det unektelig imponerende med underskrivere som har publisert arbeider innen f.eks. partikkelfysikk og astronomi. Men helt hvordan innsikt i Higgs- og kvarkepartikler, egenskaper ved galakser, stjerneskyer eller planeten Uranus, bruk av røntgenmaskiner eller utformingen av stoppskilt gjør en egnet til å si noe bastant om moder Gaias klima, er litt for avansert for meg. Å studere luktceller i mus, effekter av sterilisering på individnivå, hjernescanninger eller virus eller bakterier i dyre- og menneskekroppen virker heller ikke særlig relevant for meg, men man skal naturligvis ikke se bort ifra at det å studere blindtarmbetennelse gir en innsikt i klimaendringer.

Jeg skal heller ikke avvise at forskerne som sammenligner intonasjoner i forskjellige språk, mindfulness, konseptet design, politiske områder som kjønn og valgdeltakelse, diverse økonomiske felt som prisvillighet, revisortekniske spesialiteter eller implementering av eiendomsskatt, har en spesiell innsikt innen klima vi andre dødelige ikke har.

Studenter og K12-undervisere (dvs. barneskole til videregående) uten vitenskapelige publiseringer har jeg noe større problemer med å omtale som forskere, Ayurveda-leger likeså, og når noen uten andre synlige kredentialer enn frivillig zoo-passer figurerer på lista over forskere, begynner jeg å lure litt.

Jeg innser at det var dumt jeg ikke ble klar over underskriftskampanjen før den ble lukket, da kunne jeg ha bedt barna mine om å fremme den gode sak ved å signere. De har nemlig imponerende kunnskaper innen temaene dinosaurer, astronomi og Minecraft, og er dessuten tilknyttet utdanningsinstitusjoner (om enn av den svært så obligatoriske sorten).

Jeg godtok alle med forskning/utdanning innen genetikk, biologi, kjemi, entomologi (insekter), geologi, atmosfære, environmental, forest, marine, sustainable, økologi, evolusjon, zoologi, vannstudier og lignende spesialiteter, uansett hvor lite klimarelevant forskningen virket å være. Spesialister uten mer relevante forskningsområder enn kaffebønnens genetikk og dyrking, utvikling av mikroorganismer i et lukket miljø og en masse annet, er dermed akseptert som relevante, da jeg ikke orker å gå gjennom alle deres artikler for å avvise en relasjon til klima.

Leger, psykologer, økonomer, statsvitere, antropologer, astronomer m.m. (uten jordklode-klimarelevant forskning) er derimot avvist, det samme gjelder f.eks. studenter som ble ferdig med videregående skole i 2017. 53 av de 300 øverste signaturene på lista (17,7 %) ble dermed ansett som irrelevante.

Av de resterende er det nok kun et lite mindretall som har reell innsikt i hva som endrer klimaet eller i de teoretisk svært avanserte klimamodellene. Rebecca Uvell har gått gjennom listen generelt, og påpeker at «nästan ingen forskar på klimatet». Blant de ca. 165 svenske underskriverne fant hun ikke én eneste klimaforsker.

Så ærede Faktisk.no, dere som er så glade i å påpeke at det kun er de som 100 % oppfyller kriteriene, som skal telles i voldtektssaker, tar dere denne saken her?

Kjøp Sir Roger Scrutons bok «Svindlere, svermere og sjarlataner» fra Document Forlag her. Nå satt ned fra 399 til 230 kroner!