Kultur

«Tilpasning»

Det er noe hverdagslig og virkelighetsnært over Tor-Arne Moens billedverden. Han har ikke hengt seg opp i en bestemt motivkrets, men blinker ut noe iøynefallende og malerisk utfordrende hvor han er, enten det mennesker og dyr, natur og bygninger eller biler og fly. Moen mangler aldri motiver, heller ikke maleglede og han bygger opp sine bilder med stor entusiasme og friske strøk. Han er billedkunstner til fingerspissene, og helt uredd i forhold til sin figurative billedoppfatning.

Slik sett er han enestående i norsk kunstliv, der de fleste av hans kolleger hverken kan male eller vet hva de skal male. For Moen er ikke det noe problem, han er en fyrrig penselsvinger som formgir sine motiver med pastose strøk og mimetisk alvor. Kunstnerens utstilling nå i Galleri A gir et godt innblikk i hans malemåte og motiviske grep. Utstillingens tittel er «Den flyvende maskin» og gir oss en klar pekepinn om tematikken, nemlig småfly, piloter, motorer, hangarer, og annet relevant som forefinnes på en flyplass.

Det er tydelig at all den kraften og energien som hefter ved de flyvende maskinene har inspirert Moen til heftig malerisk engasjement. Man får inntrykk av at kunstneren har tent på alle pluggene og kjørt maleprosessen på høygir. Det ligger ikke så mye tanke bak de utplukkede motivene, derimot en høy bevissthet om formen og fargens vitaliserende egenskaper. Her er det ikke mange utpenslede detaljer, eller sarte fargetoner, men en temperamentsfull organisering av malerisk energi, som ikke er uten visuell disiplin.

Jeg har stor sans for denne maleriske nærkontakten med hverdagsvirkeligheten. Det er ingen realisme på linje med Christian Kroghs sosiale billedretorikk, snarere en visuell glede over de øyeblikksbilder virkeligheten vil at kunstneren skal forevige. Det er noe der ute som påkaller kunstnerens oppmerksomhet, noe han må forvandle til et kunstbilde. Tor-Arne Moen er åpen for slike meldinger, men han har ofte for liten tid. Dermed glipper det også i noe av formgivningen her og der, som blir mer grumset enn avklarende. Som helhet betraktet er det allikevel en tematisk forfriskende og berikende mønstring.

«Småflyplass»

«Hangarstudie»

Et utvalg malerier

«Selvportrett med pensel og skiftenøkkel»

Galleri A:
Per-Arne Moen, «Den flyvende maskin», malerier
Varer fra 5/9 til 22/9, 2019