Konsernsjef Geir Isaksen presenterer planene for Vy 12. mars. Sjelden har et navnebytte og vraking av et innarbeidet brand blitt dårligere mottatt. Folk forsto ikke poenget. Nå kan NRK fortelle at det kryr av direktører i de nye selskapene – 48 – opp fra 11, som tjener i snitt 3,2 millioner. Foto: Berit Roald/NTB/Scanpix

Norges Statsbaner, nå mere Vy Tog, har tapt nok en anbudskonkurranse. I fjor ble tilbudet fra britiske Go-Ahead akseptert for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Denne uken offentliggjorde Jernbanedirektoratet at kontrakten for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen og tilstøtende sidebaner og delstrekninger er tildelt den svenske statsbedriften Statens Järnvägar (SJ).

Anbudsavgjørelsene skaper stor oppmerksomhet både fra nyhetsmedier og politiske miljøer, men ingen evner å stille det helt avgjørende spørsmålet: Hvorfor er statsdrevet jernbanedrift i Norge så lite kostnadseffektiv at NSB/Vy taper anbud på anbud? Hva er grunnen til at statsdrift er så slumsete med ressursbruken at virksomhetene segner i fri og åpen konkurranse?

Dette ytterst relevante spørsmålet blir aldri stilt når politiske krefter på venstresiden ojer og akker seg over at statens eget jernbaneselskap kommer til kort. I stedet fremføres politiske besvergelser over at Regjeringen har utsatt subsidiert persontogtrafikk for konkurranse for å få bedre løsninger for så vel reisende som skatteytere.

Kollektivtrafikk er sterkt subsidiert i Norge. Staten yter årlig flere titalls milliarder kroner til jernbane-, buss-, hurtigbåt- og ferjetrafikk for å knytte landet sammen med forstandige billettpriser for de reisende. I tillegg kommer subsidieringen av storbyenes systemer for kollektivtrafikk.

Trafikk med ferjer, båter og busser har vært konkurranseutsatt også under venstresidens regjeringer. Vi kan lett tenke oss hva som ville blitt resultatet av evigvarende monopoler med statlige subsidier uten ende. Derfor er det skiftende rederier som trafikkerer ferjestrekningene. De må år om annet finne seg i å konkurrere med andre operatører.

Men så oppstår det helt pussige: Venstresidens partier går helt i vranglås når det gjelder jernbanen. Konkurranse på sjøen og med buss på land er OK, men ikke mannjevning mellom operatører for trafikk på skinner.

Vi kan ikke forstå annet enn at det er fastliming til gammelsosialistiske drømmer og ideologiske forestillinger som dikterer venstresidens dogmatiske forhold til jernbanedrift. NSB har drevet forsøksdrift med jernbane i 165 år – og ennå ikke fått togene i rute. NSB/Vy er et av landets dårligst ansette bedrifter og er verken kjent for punktlighet eller service. Når private jernbaneselskaper kan drive trafikken med bedre service for trafikantene og rimeligere for skattebetalerne – hva er da problemet? Dette er spørsmålet som aldri blir stilt.

Staten er uttrykk for fellesskapets ramme rundt folks liv og levnet. Men altfor ofte kommer vi i tvil om statens evne til å løse operative oppgaver. Det er noe annet å drifte kollektivtrafikk enn å administrere trygder og domstoler.

Det er ved å kombinere det beste av offentlig virksomhet og privat drift at det skapes verdier som ved klok forvaltning sikrer vår felles velferd.

Ragnar Larsen har lang fartstid i pressen, som redaktør i Arbeidets Rett, Røros, Nordlands Framtid, Bodø og til sist Haugesunds Avis. Innimellom Nordlands Framtid og Haugesunds Avis var han i ni år banksjef i Nordlandsbanken.

Kjøp T-skjorten «gul vest» her

Kjøp bokpakken med bestselgerne fra Document Forlag her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.