Kommentar

Mer tull: NSB var en av Norges beste merkevarer. Derfor måtte den skiftes ut. Den velkjente, trauste NSB-logoen og rødfargen måtte skiftes ut med en vemmelig, blass grønnfarge. Rødfargen speiler flagget. Hva speiler denne grønnfargen? Ledelsen ga inntrykk av at den kunne leke med noe som var et fellesskapsanliggende, med en lang historie. Det var bare å kaste det ut av vinduet. Det provoserte folk. Samtidig kunne NRK fortelle om direktørlønningene i det nye selskapet: 48 direktører med en gjennomsnittslønn på 2,3 millioner. Billedtekst: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund vil avholde to timers streik torsdag i protest mot at norsk jernbane underlegges EU. Høyres talsmann kaller streiken «merkelig» og later som han ikke forstår hva det handler om.

Partiene som overdrar norsk suverenitet til EU, spiller uvitende. Dét er en hersketeknikk som ja-siden har benyttet siden 1972.

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Helge Orten, deler ikke Sæthre og Ringdals syn på jernbanepakken. Orten karakteriserer streiken som «en merkelig streik».

– Det er i så fall en streik mot økt sikkerhet, forenkling av togreiser og lavere utslipp, sier Orten, som er komitéleder i transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre på Stortinget.

Han mener det skapes et uriktig bilde av at Norge mister råderetten over egen jernbane. (NTB)

Mediene er for EU og gir ikke den hele og fulle forklaring på hva «jernbanepakken» handler om.

Bakgrunnen for streiken er at togforbundene protesterer mot innføringen av EUs fjerde jernbanepakke, som skal behandles i Stortinget senere i høst. Jernbanepakken vil pålegge konkurranseutsetting og legge den norske jernbanen under EUs jernbanebyrå. (NTB)

Men den viktigste siden av at vi melder oss inn, er at vi underlegges EUs konkurranseregler. Fordypningen av EU skjer skrittvis. Man tar område etter område og får landene til å forplikte seg til «samarbeid». Men hvem bestemmer reglene for samarbeidet? Det gjør kommisjonen. I det øyeblikk et land har meldt seg inn i «samarbeidet», fanger bordet og man må bli med på ferden. Det finnes ingen stasjon hvor man kan gå av.

Endestasjonen er Europas Forente stater, styrt fra Brussel og Berlin, med Paris som haleheng.

Det er viktig at forbundene våkner og ser hva som står på spill: tap av norsk suverenitet.

– Regjeringen vil avdemokratisere jernbanen, som er blant landets viktigste infrastruktur. Dette har ingenting med modernisering å gjøre. Vi sier ja til toget som framtidas transportmiddel, og nei til EUs fjerde jernbanepakke, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Regjeringen vil flytte makten til EU, og gjøre anbud, konkurranseutsetting og privatisering obligatorisk på jernbanen for all framtid, mener forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

– Norsk jernbane har hatt grensekryssende tog i over hundre år og samtrafikk med felles personell som krysser grensen før EUs jernbanepakker oppsto. EUs fjerde jernbanepakke er derfor helt unødvendig for å sikre tog over grensene, sier Ringdal.

Jernbaneunionen betyr at det er EU som bestemmer kompetanse og standarder. Tidligere har det vært NSB/Bane Nor og Jernbaneverket. Nå er Svenska Järnvägar og britiske Go Ahead sluppet til på Dovrebanen og Røros, og britene på Sørlandsbanen. Hvis EU i tillegg kan bestemme konkurransevilkårene, er råderetten over jernbanen tapt.

Det skal være en markering foran Stortinget senere på dagen, og der skal Jonas Gahr Støre tale. Det er frekt. Støre og Erna Solberg hurtigbehandlet og overkjørte fagbevegelsen for å melde Norge inn i energiunionen Acer i våres.

Acer er akkurat det samme som jernbaneunionen: overføring av suverenitet til Brussel. Man begynner på et lavt nivå og innfører gradvis mer forpliktende samarbeid.

For fagbevegelsen er det nå 11. time: Fagforbundet skal behandle utmelding av EØS på sitt kommende landsmøte. Et flertall for utmeldelse vil være som et norsk Brexit.

Det er nok derfor Støre stiller på en demonstrasjon mot noe som han egentlig er for.

Arbeiderpartiet og Høyre har en uformell storkoalisjon som har jobbet jevnt og trutt for norsk EU-medlemskap helt siden siste nei til EU i 1994. Så mye respekt har de for folkeavstemninger. Også her har de tatt etter EU: Hvis valget går dem imot, utlyser de et nytt, dvs. Ap og Høyre har ignorert folkeviljen.

Det tjener ikke til de andres partienes ære at de har diltet med. Selv Senterpartiet har vært med på ferden. Bare tollen på landsbruksprodukter bevares, er det greit for Sp å avstå suverenitet. Det er en svært kortsiktig politikk.

Norsk historie og folkelynne tilsier at vi sympatiserer med britene. I stedet har våre myndigheter og vår elite valgt Tyskland.

Det er ikke til å tro!

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.