Tavle

12. mars 2019: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det siste halve året er det blitt stadig flere problemer med Vy-togene: Forsinkelsene er blitt flere og innstillinger som før var en sjeldenhet er nå rutine.

Red. reiser Eidsvoll – Oslo. Det er en strekning hvor det før var høy regularitet. Nå er det stadige forsinkelser ut av Oslo. I tillegg er det enkelttog i rushtiden, noe som fører til tettpakkede tog.

Konduktørene beklager. Det er ikke deres feil. Som en langtidspendler er det hyggelig å kunne rose konduktørene i NSB: De er vennlige, serviceminded. Det gjelder også konduktører med utenlandsk bakgrunn. Disse glir inn og gjør en like god jobb. For å få til slikt resultat må de som driver rekruttering og opplæring vite hva de holder på med.

Men det samme kan ikke sies om toppen i organisasjonen. Det er fasaden som teller og prestisjen. Geir Isaksen hev ut et gammelt, innarbeidet varemerke. NSB betød noe for norsk identitet. Men ingenting i dag får være i fred. Det som var, er ikke bra nok.

Ingen av konduktørene jeg har snakket med har hatt noe sans for den grønne fargen og det stupide, intetsigende navnet.

NRK.no hadde en artikkel om antall direktører i Vy-systemet: Det er 48 av dem og snittlønnen er på 2,3 millioner. Selv direktører som har bare 30 medarbeidere har en slik lønn.

Det er flere tegn på at organisasjonen ikke fungerer. Nylig slutten appen som viser billetter å fungere. Det må logges inn hver dag. Før var du permanent innlogget. Det er irriterende og tidkrevende, sikkert også for konduktørene. En av dem fortalt at firmaet som drifter appen har problemer. Det er typisk for hvordan ting fungerer idag: Man deler opp, og outsourcer, med katastrofale resultat.

Torsdag morgen kunne NRK fortelle om togkaos på Østlandet. Flytoget var innstilt. Vi går inn på Vy-appen for å se om det har fått konsekvenser for toget Eidsvoll-Oslo. Klokken er 06.45. Der går alt som normalt.

Når vi kommer til stasjonen er det et helt annet bilde som møter: Det står tjukt av folk både utenfor og innenfor. På tavla lyser det Innstilt nedover hele. Bare ett tog skal gå 0740. Men også dette viser seg ikke å stemme. Det går ingen tog overhodet. Det blir buss for tog.

NRKs morgensending intervjuer kommunikasjonssjef for Flytoget. Hun har ikke peiling. Det går ingen tog ut av Oslo S! -Klarer dere skaffe busser, spør programleder. – Vi sliter litt med det, sier kommunikasjonsansvarlig. -Hva med flyene? -Folk må ta drosje. -Er det nok drosjer? Svaret var svevende.-Folk må beregne ekstra tid. -Hvor lenge? -En tyve minutter, sier damen.

Forsinkelsene på morgenen, når Oslo S står og ingen tog går nordover, er på flere timer. Men det er som om dagens moderne mennesker ikke takler krisesituasjoner. De er uforberedt.

NSBs flinke konduktører hadde fortjent bedre. Det hadde de reisende også.

Fisken råtner fra hodet og ned. Det er for mange direktører som tjener for godt.

Hvis dette kaoset får fortsette vil det bli mer SJ på norske skinneganger.

 

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.