Sakset/Fra hofta

Alle nordmenn forstår at det som har skjedd med Posten, Statoil og nå NSB har en mye større symbolsk betydning enn bare endring av logo og farger.

Fellesnevner for alle disse endringen er et totalt brudd. Det er ingen forbindelse med det gamle formutrykket og det nye. Man skroter historien.

Bruddet med historien er selvsagt det verste.

Norge er en forholdsvis ny nasjon. Vi var koloni under Danmark i 400 år. Det betød at institusjonene ble liggende i København. På 1800-tallet begynte den nasjonale reisingen. Post var viktig i et langstrakt land. Posten symboliserte statlig makt og båndet til borgerne: Hornet varslet og bar bud. I krig som i fred.

Vi adopterte mange av disse symbolene fra Danmark. Som vi ser er det ikke bare posthornet, men også kronen og den norske løve inngår. De går igjen i andre logoer og danner til sammen et tegnspråk som binder folk, monarki og stat sammen.

Nå står alle disse symbolene for fall: NRK står for Marienlyst. NRK selger Marienlyst. Radiohuset skal ikke lenger symbolisere NRK. Det gir spillerom for firmaer som Snøhetta, men det skjer til prisen av norsk gjenkjennelighet.

Hva har dette symbolet med det kongelige norske postvesen å gjøre? Det er to klør som lukkes, to halvmåner. Intetsigende. Og hvorfor grønnfargen?

En dansk journalist synes det minte om en islamsk halvmåne. Da er kanskje den røde en sigd?

Så kom Statoil og fortalte at de ville endre navn til Equinor. De hadde en begrunnelse om at virksomheten endret seg, men hva med historien og det innarbeide inntrykket hos publikum? Hvem eier logoen til et statlig selskap?

Statoil er symbolet på Ap-statens ufattelige rikdom, ledet av Arve Johnsen. På godt og vondt. Statoil sier Norge noe, ordet sier nordmennn mye. Mange tiårs politisk-økonomisk historie. Men Equinor?

Er målet å utradere all historie?

Slik kan det virke.

Prisen for den dummeste endringen hittil tar NSB med Vy.

Den nye logoen er laget av Snøhetta.

 

NSB er faktisk en institusjon som har et image som fungerer. NSBs ansikt utad er konduktørene. De er faktisk serviceminded og hyggelige. Jeg vet det for jeg har kjørt tog i flere år og kjenner flere titalls av dem.

NSB utstråler gjenkjennelighet og noe traust i en verden som endrer seg altfor fort. NSB er Aud Schönemann-Norge: Å skærre væra her a?

Men NSB under Geir Isaksen og Meidell vil gjerne være hippe. I stedet hopper de ut av vinduet.

Pressekonferansen var et magaplask.

Den føyer seg inn i rekken av dumheter: Helge Ingstad-havariet, Lambda-bygget som ser ut som en kornsilo, Det nye Nasjonalmuseet som ligner et krematorium.

Aldri har et så rikt land bygget så mye stygt på så kort tid.

De nasjonale strategene som bygger det nye Norge har det travelt. De kan ikke få revet fortiden fort nok.

De styrter hodestups inn i fremtiden.

Nå er det bare en ting som mangler: Et nytt flagg.

Korset og fargene symboliserer det gamle Norge. Det er utålelig.

Vi må få et nytt grønt med halvmåne.

Det kommer nok.

Ved enden av den retningen «man» har slått inn på, venter en endring av flagget. Flagget må gjenspeile integreringen.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps-nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt oss-side.