Nytt

To RATP-busser står parkert ved jernbanestasjonen Gare Saint-Lazare i Paris. Foto: Guillanst / CC-BY-SA-4.0.

Det offentlige transportselskapet RATP i Paris har siden 2015 vært anklaget for å ha en rekke radikaliserte islamister som sjåfører, skriver Corriere della Seras Paris-korrespondent Stefano Montefiori i en kommentar til saken med den 29 år gamle kvinnen som i forrige uke ble nektet adgang til en RATP-buss fordi hun gikk med kort skjørt.

Et spektakulært eksempel antyder at den aktuelle sjåføren ikke er et enkeltstående tilfelle:

Samy Amimour, en av de islamske terroristene i Bataclan, var RATP-sjåfør mellom 2010 og 2012. Etter terrorangrepet i 2015 kom det flere vitnesbyrd om radikaliserte sjåfører som nektet å håndhilse på kvinnelige kolleger ved vaktskiftet, eller som ikke ville sette seg i førersetet hvis en kvinne hadde sittet der først.

Det har lenge vært ekkelt for kvinner å vise seg offentlig i islamiserte områder i og utenfor Paris, men ansvaret for at mange islamister er bussjåfører, ser delvis ut til å ligge hos det offentlige transportselskapet selv:

Bussene og holdeplassene er ofte mål for vandaler i periferien, for de er symboler på staten som vandalene ikke anerkjenner. Selskapet anklages for å ha inntatt en kompromissholdning overfor gjenglederne i forstedene. For å begrense steinkastingen mot kjøretøyene og klare å levere sine tjenester også på stedene ansett som mest problematiske, skal selskapet siden 1990-tallet ha ansatt personer som respekteres i islamistmiljøene.

Denne kombinasjonen av ettergivenhet og korrupsjon er et klart tegn på svakhet, som lett kan ha gitt islamistsjåfører en følelse av å være hevet over reglene. Her øynes konturene av et generelt fenomen som gir seg mange utslag.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.