Sakset/Fra hofta

Utenriksminister Mike Pompeo er frontmann i USAs oppdemming av Kinas ekspansjon overfor vestlige land. Saken gjelder ikke bare Huawei.

Kinesiske MTR er blant selskapene som har meldt sin interesse om å overta driften av Bergensbanen. Samtidig sier USA at de ikke kan samarbeide sikkerhetsmessig med land som adopterer Huawei-teknologi.

Det reiser spørsmålet: Hvor stor kontroll har norske myndigheter på teknologien som et kinesisk-eid selskap bruker, når de overtar noe så viktig som jernbanenett? Jernbane er del av landets infrastruktur.

At Kina overtar jernbaner i et land på andre siden av jordkloden sier noe om i hvor høy grad Kina er blitt en global aktør. Kina er ikke bare interessert i råvarer fra Afrika, men har en bred tilnærming: Høyteknologi, infrastruktur.

Kina hyller «åpenhet», men ville Kina tillatt at et utenlandsk selskap kjøpte vital infrastruktur?

Bevegelsen går en vei, og det er dette USA er blitt oppmerksom på. De ser og leser Kinas ekspansjonsplaner.

Kinesiske selskaper er ved lov pålagt å samarbeide med myndighetene.

I Norge er det motstand mot å ta dette innover seg. For ikke lenge siden ble norske helsevesen utsatt for et massivt hackerangrep. Noen forsøkte å skaffe seg pasientopplysninger om tre millioner nordmenn. Det sto klart og tydelig i meldingen at ekspertene trodde angrepet kom fra Kina.

Slike opplysninger gjør nyheten om at et kinesisk selskap ønsker å kjøpe Bergensbanen, spesiell:

Før jul blir det klart hvem som skal drive Bergensbanen i framtiden. I februar begynte konkurransen om Bergensbanen og Vossebanen, noe som betyr at NSB ikke lenger skal ha monopol på togdriften, men må delta i anbudskonkurranse med andre selskaper.

Blant selskapene som har meldt sin interesse, som har blitt godkjent av Jernbanedirektoratet, er kinesiske MTR, skriver Bergens Tidende.

– Vi ser på mulighetene og er meget interessert i Trafikkpakke 3. Om vi så skal legge inn et bud, det er for tidlig å si, sier Mark Jensen, direktør i MTR Nordic.

NSB, Svenske SJ og britiske Go-Ahead er meldt sin interesse, ifølge BT. Også franske Keolis er prekvalifisert, skriver avisen. De driver fra før Bybanen i Bergen. Norske Boreal har også meldt sin interesse.

For et lite NATO-land som bygger hele sitt forsvar på hjelp fra USA, må Mike Pompeos ord veie tungt:

US Secretary of State Mike Pompeo on Thursday said the US won’t partner with countries that adopt Huawei’s technology.

The move stance arises from security concerns Washington has about the Chinese maker of smartphones and networking equipment.

«If a country adopts this and puts it in some of their critical information systems, we won’t be able to share information with them,» Pompeo said during an interview with Fox Business. «In some cases there’s risk — we won’t even be able to co-locate American resources, an American embassy, an American military outpost.» (…)

Pompeo emphasized the security risks to Europeans again on Thursday.

«We can’t forget these systems were designed with express work alongside the Chinese PLA, their military in China,» he said. «The risk to privacy from this technology is very, very real.»

cnet.com

 

Kjøp bokpakken med bestselgerne fra Document Forlag her!