Sakset/Fra hofta

Egypts målmann Mohamed El-Shenawy er skuffet etter at Uruguays Jose Gimenez nettopp har scoret deres første mål. Han ble ikke mildere stemt da han oppdaget hvem som sponset premien for banens beste spiller.  Foto Andrew Couldridge / Reuters / Scanpix

Alkohol og muslimer er en dårlig kombo. Men hvor går egentlig grensen? Document har skrevet om ølkorker og pub-flagg tidligere. Nå er temaet en premie som banens beste.

Egypts keeper Mohamed El Shenawy storspilte 15. juni mot Uruguays verdensstjerner, og ble etter kampen utropt til banens beste. Men trofeet som «Man of the Match» ville han ikke ta i mot. Hvorfor? Det er øl-giganten Budweiser som sponser premien som tildeles banens beste etter hver fotballkamp, og som muslim ønsker ikke El Shenawy å promotere alkohol. Budweiser er en av VM 2018s hovedsponsorer, og er FIFAs offisielle alkoholleverandør under mesterskapet. NRK skriver:

El Shenawy er muslim, som de fleste lagkameratene hans, og islam forbyr alkoholkonsum. Derfor ønsket han ikke å reklamere for ølmerket eller beholde prisen.

I VM deltar seks land der majoriteten av befolkningen er muslimer: Senegal, Marokko, Iran, Tunisia, Saudi-Arabia og nevnte Egypt.

NRKs fotballekspert Carl-Erik Torp underkaster seg raskt og politisk korrekt islams lære:

– Her er det helt tydelig pengene som rår, og det har vi mange eksempler på. Det er ikke slik at FIFA gjerne vil fronte et ølmerke, det er fordi de betaler mest. Jeg mener FIFA burde tenke mer på hva slags signaler de sender.

Tja, de sender vel et signal om at det er helt ok å ta seg et par øl mens man ser på fotball. Men kanskje ikke denne Torp tilhører en kultur der man drikker øl, spiser gris og i det hele tatt er ganske frie og muntre sammenlignet med islamsk kultur og regimer?

Han [Torp] mener det er fortjent at El Shenawy ble kåret til banens beste i VM-åpningen mot Uruguay, men at 29-åringen ikke trenger noen statuett som bevis for nettopp det.

– Jeg synes det er kult at han tør når han føler det er feil å motta den prisen. Han ble jo banens beste uansett, og det vet han, sier Torp.

«Føler» er stikkordet, men «kult» er det ikke. Selv om man av ulike årsaker er avholdsmann, skader det ikke å utvise en (øl)skvett alminnelig høflighet når noen som representerer en alkoholdrikkende kultur – og som attpåtil er en del av det økonomiske fundamentet for fotball-VM – ønsker å gi en premie.

El Shenawy skal selvsagt få gjøre akkurat som han vil, men adferden hans er som et identitetspolitikk straffespark: Det er du som må ta hensyn til mine følelser. Hvor grensen går for «ikke å reklamere for et ølmerke», er åpenbart en godt skjult og individuell hemmelighet. Er det ved å se på en stadionreklame der f.eks. lettkledte kvinner drikker øl? Ta i mot en pris? En mesterskapsmedalje? Mulighetene er legio.

Denne episoden illustrerer også gjennomsnitts-Ola (les: Carl-Erik Torp) og hans «kule» refleksjoner om egne verdier: De er åpenbart ikke verdt å snakke høyt om eller å forsvare. Men for å la tvilen komme hr. Torp ørlitegrann til gode:

«But it also could have been because Budweiser is f*cking shit.»

 

 

Støtt oss

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre.

 

 

Bestill Douglas Murrays bok “Europas underlige død” fra Document Forlag her!