Tavle

I serien «innbilte og hysteriske muslimske krenkelser fra dagligdagse forbruksvarer» trodde vi i går at toppen var nådd med et par barnesokker fra H&M. Men nei da, dette er en utømmelig kilde til muntre innslag i en ellers så dyster utvikling hvor vår toleranse strekkes til bristepunktet.

Sist ute er denne vodkaflasken:

Hos den tyske supermarkedkjeden Rewe har de ansatte blitt oppfordret til å fjerne denne vodkaen fra hyllene. Noen av «oppfordringene» må nok kalles trusler. Sterkt troende muslimer er ikke akkurat den største kundegruppen vodkaprodusenter sikter seg mot, men ikke-kjøperne av nevnte produktgruppe vil ikke at andre heller skal kjøpe denne vodkaen. Eller se den. I håp om å bli kvitt det fryktelige synet, ble ansatte hos Rewe utsatt for trusler dersom de ikke destruerte flaskene. Det endte som en politisak.

Det er Muhammed som er blitt krenket igjen. Han er på logoen, påstår de sinte og krenkede. Politiet i Gelsenkirchen sendte denne sammenlikningen til mediene, slik at alle kunne vurdere likheten:

Den venstre siden ser ut som Muhammed på arabisk, sier de. Mens «slangen» på logoens høyre side ser ut som om den er i ferd med å spise profeten. Eller kanskje de mener at den vil spise navnet til profeten? Litt usikker her.

Det jeg derimot føler meg ganske sikker på, er at de krenkede må ha drukket store deler av innholdet i flasken for å komme frem til denne konklusjonen.

Send oss gjerne eksempler på andre logoer som du mener kan ligne på noe som kanskje kunne være krenkende. Her gjelder det å være føre var, og vi må konsentrere oss om ting som virkelig betyr noe her i verden.

Ekstrabladet  Bild.de

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.