bombardierq400a

Miljøpartiet De Grønne (MdG) ser ut til å tro at folk kan kjøre T-bane eller tog nesten uansett hvor de måtte bo i landet. Å fly er fy-fy. De mener at en ekstravgift på å fly til utlandet på 600 kroner er «passe». For folk i Sør-Norge skal det koste 300 kroner ekstra mens i Nord-Norge holder det med 150 kroner ekstra, mener MDG.

– Det er en systemfeil at det er så billig å dra til London på helgetur at det blir like naturlig som å dra på hytta. Prisen en flyreise har for fellesskapet gjenspeiles ikke i billettprisen, sier Bastholm.

At man i den ønskede globalistiske verden uten landegrenser kan være nordmann bosatt i London, ser man bort fra. Det er visst også vanskelig å forstå at billige flybilletter fra Norge til London gir oss britiske turister i retur. Eller kanskje er løsning er å kun selge enveisbilletter? Så blir man kvitt disse miljøsynderne som ikke har vett til å reise på hytta for godt.

Og hvilket «fellesskap» er det MDGs nasjonale talsperson Une Aina Bastholm sikter til? Er det fellesskapet med astmatikere i Oslo hun tenker på? Da burde hun vel heller satse på mindre befolkningsvekst eller enda bedre: en reduksjon. Det er ikke fødselsratene i Oslo som skaper befolkningsveksten og den økte forurensingen.  Fruktbarheten i Oslo er lav (1,61), skriver SSB. Forurensingen i Oslo er et sekundært problem som følge av den primære årsaken: innvandring.

ANNONSE

MDG har kommet frem til at de heller vil subsidiere el-biler til folk i distriktene. Vi håper at batteriene har ekstra lang rekkevidde for det kan bli vanskelig å erstatte fly i Finnmark. Rekkeviddeangst kan fort bli forkortet til viddeangst.

Widerøe melder en total avgiftsøkning på 52 % siden 2014. Ap i Finnmark er misfornøyde med flyseteavgiften.

– Det betyr to ting: – Høyere priser for passasjerene og et dårligere tilbud, skriver Finnmark Ap i en pressemelding.

Mens man i Norge kappes om å gjøre det dyrere å fly, så går andre europeiske land i motsatt retning: Idag melder BBC at Irland har besluttet seg for å fjerne all skatt på flyreiser, mens Skottland planlegger en halvering i løpet av 2018. Også i England foreslås det en halvering av flyskatter.

Disse landene har forstått at avgiftene har noe med konkurranseevne og arbeidsplasser å gjøre. Norge kunne ta litt lærdom her. Det viste Skei Grande og Venstre at de ikke forsto noe av, selv etter at siste passasjerfly tok av fra Rygge. Rasmus Hansson i MDG sier at oljesektoren ikke har noen fremtid.

– Dette er arbeidsplasser som skal vekk uansett, og folk må ta inn over seg at det er urealistisk og risikofylt å vente at Norge skal tjene penger på olje fremover, sier han.

Jeg vet ikke hva Hansson mener at nordmenn skal tjene penger på, men det blir ikke så mye levebrød av å farte rundt på el-sykler hele dagen.

Altaposten  BBC

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629