jaume.piensa.together.2015.Venezia

I kunstens verden har man ikke lagt så stor vekt på størrelsen og det store format. Det er bare i unntakstilfeller, når kunstnerne får et spesielt oppdrag, som for eksempel David-statuen av Michelangelo, eller kolossalstatuen av vikingkongen Fritjof den frøkne (modige) av Max Unger. Sistnevnte skulptur, iberegnet sokkel, er 22 meter høy og ble reist 1910-1912 i Vangsnes i Sogn. Statuen ble bekostet av den tyske keiser Wilhelm II, som var en stor norgesvenn.

max.unger.fritjof.den.frøkne
Skulpturer av den størrelsen hører altså til sjeldenhetene og var hovedsakelig oppdragsbaserte med klart spesifisert tema. I dag derimot er det digre formatet blitt mote. Tidligere i sommer ble det avduket et stort, blankpolert metallhode av Olav den hellige i Sarpsborg, og for et par tre år siden dukket det opp et lignende metallhode i Tønsberg. Nå står Fredrikstad for tur. Sparebankstiftelsen DNB har nemlig utpekt plankebyen som et mulig sted for en skulpturdonasjon av de sjeldne: et digert hode skapt av den spanske kunstneren Jaume Plensa.
Kultursjefen i Fredrikstad er storbegeistret for gaven, som er helt gratis. Hvis den verdenskjente kunstneren finner byen høvelig for sitt verk, vil et kjempehode fra hans hånd sette Fredrikstad på det internasjonale kunstkartet. Tydeligvis er det ingen som tenker over hva et slikt hode har i Fredrikstad å gjøre. Som regel er Plensas skulpturhoder tomme og delvis gjennomsiktige. Et kjennetegn som ikke akkurat er særlig flatterende for byen og innbyggerne. Heri inkludert den kunstsakkyndige kultursjefen

Men hodet vil sikkert bli stort og dominerende. Det er jo Plensas varemerke. Dessuten er hans kolossaltematikk så trendy og monoman at pengesterke bankfolk og kommunepamper bare dåner over det digre formatet. Fordelen med disse kolossalskulpturene er at de også kan bety hva som helst. Helgenkongen i Sarpsborg har da heller ingen spesifikke kjennetegn. Unggutten kan være en hvilken som helst ungdom, og i Tønsberg har hodet hverken øyne nese eller ører. Størrelsen sier alt, og ingenting. Og de passer inn over alt.
Plensas skulpturhoder er like anvendelige. Kanskje ikke på torget i Gamlebyen, skjønt det ville ikke forundre meg om kulturetaten og politikerne i Fredrikstad byttet ut statuen av Fredrik II med et stort og intetsigende Plensa-hode. Men heldigvis står gapestokken fortsatt på torvet, som et mulig memento på fremtidens kunstneriske dårskap og stormannsgalskap.

ANNONSE
ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629