Det er først etter angrepene 13de november at det er blitt utført en kryssjekk mellom politiets overvåkningsliste for terrormistenkte, de såkalte S-listene, og ansatte med sikkerhetsklarering og direkte adgang til fly på Frankrikes største flyplass, Charles de Gaulle. Det viser seg at 57 arbeidstagere ved CDG har en mappe som mistenkt i mulig terrorvirksomhet.

Dette kommer etter flere rapporterte tilfeller av arabisk grafitti på tankene for drivstoff som «Allahu akbar», «Allah er større».

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

Selskapet EasyJet forteller at de «har hatt et fåtall slike hendelser etter 13de november» men nå ble det funnet fire forskjellige fly med den arabiske islamist-signaturen i Lyon og Paris. Det er vanskelig å riktig forstå hvordan slikt kan skje uten en sikkerhetssjekk, når det er snakk om spesifikke hendelser hvor arbeidstager lett kan sette i gang en granskning for å finne ut hvem som står bak.

Noe av ‘forklaringen’ på hvordan det kan gå så lang tid før det gjøres en ordentlig sjekk, finner man i at Frankrike har over 10,500 personer med mapper merket «S», som betyr «trussel mot rikets sikkerhet» melder Le Figaro. Man skulle likevel tro at flyplasser og avganger er noe av det første som sjekkes, også lenge før 130 mennesker blir drept og 350 mennesker såret midt i landets hovedstad, og en av Europas sterkest bevoktede byer.

ANNONSE

Samy Amimour, én av de ni terroristene som gikk til aksjon 13de november og én av de tre som drepte nærmere 80 mennesker i og rundt konserthallen Bataclan hadde før angrepet fått seg jobb som bussjåfør i hovedstaden.

2E7F868C00000578-3320975-Escaped_son_Bataclan_killer_Sami_Amimour_was_cold_and_distant_wh-a-5_1447705165956

Sami Amimour, 28, was known to anti-terror officers in 2012 when he was prosecuted for trying to flee France to join Al Qaeda terrorists in Yemen. A year later he slipped out of France to join ISIS in Syria.

Kjent sikkerhetstrussel av politiet; ble stoppet i å dra til krig for al Qaeda; var i Syria og kjempet for IS: intet problem for å bli ansatt på offentlig transport i Paris.

*

Antall flyvende i Frankrike har sunket med 25% og franske myndigheter har bedt alle om ikke å benytte offentlig transportmidler under klimakonferansen i Paris på grunn av den overhengende og temmelig konkrete terrortrusselen.

Franske myndigheter forstår i etterhånd at det mest ansvarsfulle de kan gjøre nå er å fortelle offentligheten hvor lite de nå er i stand til å stå til ansvar for.

The New York Post

The Daily Mail

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629