Etter den siste båttragedien nord for Libya, hvor 700 mennesker kan ha mistet livet, gjentar enkelte italienske høyrepolitikere med styrke et hyppig gjentatt krav om en marineblokade for å stanse den uavlatelige, livsfarlige trafikken over Middelhavet – av personer som til syvende og sist blir et problem for Europa.

Da 366 migranter døde i en skipsulykke utenfor Lampedusa den 3. oktober 2013, iverksatte italienske myndigheter den såkalte Mare Nostrum-operasjonen for å forhindre lignende massedød. Etter at operasjonen ble avsluttet og erstattet av et europeisk initiativ på mindre skala, har det altså skjedd en dobbelt så stor katastrofe.

Matteo_Salvini
Matteo Salvini

Mens andre tar til orde for å gjenoppta Mare Nostrum i europeisk regi, kommer det helt andre toner fra Liga Nords partileder Matteo Salvini:

«Hva er det som har forandret seg 18 måneder etter Lampedusa? Trengs det 700 døde til for å stanse disse overfartene? Hvis EUs institusjoner overhodet har noen hensikt, er det så vanskelig å iverksette en marineblokade og avgjøre hvem som er ulovlig innvandrer og hvem som er flyktning? Jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal si det».

Andre italienske politikere har, sin vane tro, vært raske med å fordømme utspillet fra Liga Nord-lederen som et sjakalaktig og uakseptabelt forsøk på å slå mynt på en tragedie – dog uten å forklare hvorfor en blokade ville være en dårlig idé. Men det er ikke alle som lar seg skremme til taushet av moralistene. Forza Italias fremtredende parlamentsmedlem Daniela Santanché går et skritt lenger enn Salvini:

ANNONSE

«Den eneste løsningen, som bør iverksettes straks, er at Italias marine og flyvåpen umiddelbart gjør seg klare til å senke båtene som er i ferd med å seile, slik det en gang ble gjort i Albania, og at det snarest legges til rette for asylmottak langs Afrikas kyst.»

daniela-santanche
Daniela Santanché

Selv om et flertall av de toneangivende politikerne ikke bifaller slike tanker, mener lederen for Senatets utenrikskomité – den moderate kristelig-demokraten Pier Ferdinando Casini – noe overraskende at en FN-autorisert marineblokade bør vurderes som en plan B dersom det ikke lykkes å stanse trafikken på annet vis.

En av dem som lengst har tatt til orde for en blokade, er Giorgia Meloni – tidligere statsråd, nå partileder for Fratelli d’Italia (en fraksjon hovedsakelig bestående av tidligere medlemmer av Alleanza Nazionale som skilte seg fra det største partiet på høyresiden i 2012 pga. konflikter med Silvio Berlusconi).

Hun er blitt kalt for Italias svar på Marine Le Pen, en karakteristikk hun ikke tar spesielt tungt, siden hun langt på vei er enig med henne politisk, og gjerne skulle ha hatt samme oppslutning. Giorgia Meloni høstet stort bifall under talkshowet Ballarò på den statlige TV-kanalen RaiTre kort tid etter terrorangrepene i Paris i januar, hvor hun etterlyste sterkere kulturelle antistoffer mot den islamske terrorismen:

Selv om disse italienske hardlinerne er et stykke unna å få gjennomslag for sine forslag, er de i alle fall godt synlige både i politikken og mediene, og det er liten tvil om at de målbærer tanker som er utbredt i opinionen.

 

Corriere della Sera

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629