Feature

142622_411_800.jpg

Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen hadde en leder om at Asmaa Abdul-Hamid ikke stiller til Folketinget for Enhedslisten som er på høyde med Darwin P. Erlandsen. Venstresiden har en spesiell vri med å si «aldri har noen opplevd maken», som til syvende og sist bunner i de utsettes for den verste urett. Dette er folkeeventyrene og via dolorosa i en litt kjedelig blanding, for retorikken er den tørre, selvhøytidelige leninismens.

Dermed er det satt et foreløpig punktum for en av de mest gemene politiske kampanjene i nyere dansk historie. Hetskampanjen mot Abdol-Hamid viser at det ikke bare er – slik reklamen hevder – ekstreme, islamistiske fundamentalister som rammes i den opphetede danske debatten, men vanlige troende muslimer.

*Den danske forfatter og journalist, Gretelise Holm, hevder i Information at angrepene på Abdol-Hamid nærmest har tatt form av en offentlig besettelse, ikke minst hvis en teller hatefulle innlegg på nettet.
..
Abdol-Hamid mener selv hun kan fungere som et symbol for kvinnefrigjøring i innvandrermiljøene. Men hvis det ikke lykkes for normbrytere som henne å trenge gjennom, vil muslimske kvinner velge heller å bli ved sin lest.

*Nettopp fordi Abdol-Hamid er troende muslim og bærer hodetørkle, kan hun fungere som et symbol for andre. Eller som Gretelise Holm skriver: «Vi burde hylle Asmaa som et demokratisk og integrasjonsmessig prakteksemplar til etterfølgelse. I stedet er hun blitt innhyllet i en sky av svart hat. Det ser ærlig talt ut som en riktig stygg blanding av rasisme og sexisme». Når en ung, radikal og feministisk politiker som Asmaa vekker anstøt på grunn av sin religiøse overbevisning og hodebekledning, er spørsmålet om man i det hele tatt kan akseptere en troende muslim i det politiske liv. Det er ikke særlig yndigt!

Hun var altså et offer i mange leire: blant sine egne, på venstresiden og det generelle politiske miljø. Kan det ha noe å gjøre med hva hun sa og gjorde? At hun ikke ville ta menn i hånden, at hun offentlig støttet drap på danske soldater i Irak? Braanen greier å snu dette til et spørsmål om at «man» ikke aksepterer troende muslimer. Ynkelig.

Exit Asmaa?

Les også

-
-
-
-