En løs signalkabel forårsaket strømbruddet som sendte lasteskipet «Dali» inn i Francis Scott Key Bridge i Baltimore, sa det amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) tirsdag, og klandret Maryland Transportation Authority (MDTA) for å ha unnlatt å vurdere broens evne til å motstå en skipskollisjon. Dette melder Fox News.
Francis Scott Key-broen kollapset tidlig 26. mars 2024, da containerskipet «Dali» mistet motorkraften og traff en støttepilar, noe som førte til at brospennene falt ned i Patapsco-elven.
NTSBs endelige rapport fant at en enkelt feilinstallert ledning førte til et totalt strømbrudd som gjorde at «Dali» var uten fremdrift eller styring like før sammenstøtet. Ifølge styret kunne tragedien ha vært forhindret hvis Maryland hadde fulgt sikkerhetsanbefalingene som ble gitt flere år tidligere.
«National Transportation Safety Board fastslår at den sannsynlige årsaken til at containerskipet «Dali» kolliderte med Francis Scott Key-broen, var et strømbrudd på grunn av en løs signalkabelforbindelse til en rekkeklemme, som skyldtes feil installasjon av et trådløst etikettbånd», sier styret.
Ifølge etterforskerne reagerte mannskapet raskt på strømbruddet, men rakk ikke å gjenopprette strømmen før fartøyet traff broen. Skipets nærhet til brospennet, kombinert med forsinkelser i omstart av systemene, gjorde kollisjonen uunngåelig.
Rapporten klandret også MDTA for ikke å ha gjennomført en sårbarhetsvurdering, et tiltak som anbefales av American Association of State Highway and Transportation Officials for å identifisere måter å beskytte broer på mot skipskollisjoner.
Baltimore: Bro-kollapsen fanget på film; som et action-klipp. Seks savnet
NTSB sa at en medvirkende årsak til kollapsen «var mangelen på mottiltak for å redusere broens sårbarhet for kollaps på grunn av påkjørsel av havgående fartøyer, noe som kunne ha blitt iverksatt hvis det hadde blitt gjennomført en sårbarhetsvurdering».
Ingeniører vitnet om at mannskapet på «Dali» misbrukte en spylepumpe som servicepumpe, en praksis som skipets operatør, Synergy Marine Group, ikke klarte å oppdage eller stoppe. Misbruket begrenset skipets evne til å gjenopprette strømforsyningen etter strømbruddet.
NTSB kritiserte også Synergy for å ha tillatt at kritiske elektriske systemer ble kjørt i manuell modus i stedet for automatisk, noe som hindret «Dali»s gjenoppretting etter strømbruddet.
«Personalet fant at Synergys driftstilsyn var utilstrekkelig fordi de ikke stanset mannskapets bruk av spylepumpen som servicepumpe for dieselgeneratorene om bord på «Dali» og minst ett annet fartøy», sier Bart Barnum, ingeniør i NTSB.
Havarikommisjonen fant også ut at kommunikasjonssvikt forhindret rettidige advarsler til veiarbeiderne, som ikke hadde noen mulighet til å evakuere før broen kollapset. Seks arbeidere omkom i ulykken.
Fox News skriver at NTSBs funn kom dagen etter at myndighetene i Maryland sa at gjenoppbyggingen av Francis Scott Key Bridge vil ta to år lengre tid enn forventet og koste mer enn dobbelt så mye som det opprinnelige anslaget. Ingeniørene i delstaten sier nå at prosjektet ikke vil være ferdig før i 2030, og at det kan komme til å koste så mye som 5,2 milliarder dollar – opp fra det opprinnelige anslaget på 1,9 milliarder dollar som ble brukt for å sikre føderal finansiering.
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

