To av de store daglig­vare­kjede­ne i Europas mest anti­semitt­iske land slutter å selge frukt og grønt og praktisk talt alle andre varer fra Israel.

Det er Nettavisen som bringer saken og konfronterer kjedene med den.

Kiwi:

– Vi har for tiden ikke frukt og grønt fra Israel i våre butikker. Vil anbefaler deg å kontakte Bama for å få mer informasjon om dette, skriver kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin i en e-post.

Bamas kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen:

– I vurderingen la vi særlig vekt på ansvaret for å være aktsomme i lys av den pågående krigen, samt utfordringer knyttet til reiseråd som gjør det vanskelig å besøke leverandørene våre.

Rema:

– Vi har generelt strenge krav til at ingen produksjon skal foregå på okkuperte områder, noe vi følger opp med fysiske revisjoner på våre egne merkevarer, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

Aarnes lener seg også på regjeringen:

Hun viser til myndighetenes klare råd til norsk næringsliv som kom i oktober i fjor. Der ble det sterkt oppfordret til unngå handel som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon av Palestina.

Det er jo ikke akkurat like utilslørt som under nazismen, men moralen er den samme: «Kauft nicht bei Juden».

Kombinasjonen av muslimsk innvandring, islamisme og Palestina-aktivisme har gjort Norge klart mer antiisraelsk og antisemittisk, mens flere av araberstatene i Midtøsten er rede til å gå i stikk motsatt retning og samarbeide mer med Israel.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.