Byrådet i Oslo, med Høyre og Venstre i spissen, ønsker nå å gjennomføre en historisk endring av hvordan hovedstaden skal se ut.
Forslaget til de to partiene går ut på å kutte antall bydeler fra femten og helt ned til åtte. Målet med planen skal være å skape sterkere fagmiljøer og å gi innbyggerne bedre tjenester. Saken skal etter planen behandles i bystyret nå i løpet av våren 2026.
Mener det er nødvendig
Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc fra Høyre mener at reformen er helt nødvendig for å ruste byen for fremtiden. Han peker på at Oslo i dag fungerer som femten ulike kommuner, og at dette fører til store forskjeller i hvilke tilbud folk får.
— I dag kan innbyggere risikere å bli kasteballer i systemet og det er store variasjoner mellom de ulike bydelene, sier helsebyråden til Dagsavisen.
Han får støtte fra Tejn Rolland i Venstre, som er svært fornøyd. Rolland mener at større bydeler vil gi mer makt og ressurser tettere på folk. Men selv om byrådspartiene er ivrige, møter de kraftig motstand fra flere hold. Både Rødt og MDG advarer sterkt mot det de kaller en sentraliseringsreform.
Får motstand
Siavash Mobasheri fra Rødt mener at hele planen bør skrotes, og sammenligner situasjonen med å få ansvar for en middag uten å få lov til å handle inn eller bestemme menyen selv. Han frykter at dette bare er en oppskrift på kutt og ansvarsfraskrivelse fra rådhusets side.
Sirin Stav fra MDG kaller det hele for et milliardeksperiment, og mener det er tragisk at man tegner nye grenser før man i det hele tatt vet hvilke oppgaver som skal ligge hvor.
Det er Arbeiderpartiet som sitter med nøkkelen til om reformen blir noe av. Marthe Scharning Lund har varslet at partiet er villig til å sette seg ved forhandlingsbordet, men hun understreker at de ikke vil støtte forslaget for enhver pris. Ap krever blant annet full finansiering av nye oppgaver og en jevnere fordeling av kommunale boliger før de gir sitt ja.
Vil bli befolkningsrike bydeler
Det vil bli svært mange innbyggere i de nye bydelene, og flere av dem vil passere hundre tusen. Bydelen som består av Sagene og Nordre Aker, vil for eksempel få nesten 109.000 innbyggere. Hvordan dette vil påvirke servicenivået, sies det ingenting om.
Hverken SV eller Fremskrittspartiet har så langt gitt sin fulle støtte til prosjektet. SV mener at saken er udemokratisk og dårlig utredet, mens FrP fremdeles vurderer om dette er en god måte å bruke innbyggernes skattepenger på.

