Den svenske iskremgiganten Sia Glass har irritert sine kunder etter lanseringen av sin nye sommerkampanje.
Kampanjen viser det som blir stadig mer klassisk i woke reklame: en afrikansk mann med blond kone og blandede barn. Det motsatte ser man så å si aldri. Det virker utenkelig å vise en svensk (eller norsk) mann med partner fra Afrika.
Bildene vekker sterke reaksjoner på sosiale medier. Men iskremprodusenten står på sitt, fremstiller kritikerne som ekstremister – og erklærer at de uansett ikke ønsker dem som kunder, skriver Fria Tider.
– De kan gjerne boikotte oss, sier administrerende direktør Stefan Carlsson om kritikerne.
Bildet som pryder kampanjen har møtt protester, blant annet på plattformen X. Sia Glass blir beskyldt for å være «woke» og «normalisere raseblanding». Det er altså noen som reagerer på et nokså rasistisk vis, for at to med ulik bakgrunn blir kjærester bør selvsagt være helt akseptabelt.
Men det er den woke standarden som bringer fram det verste hos folk. Hvorfor er det alltid en afrikansk mann med en flott svensk dame? Det er som om det skal gnis inn i øynene på svenske menn: De kommer utenfra, og stjeler alle dine drømmer. Også svenske kvinner reagerer.
Då är det dax att sluta köpa SIA glass.
Kan någon förklara på ett vettigt sätt varför man väljer att göra denna reklam? pic.twitter.com/epwAXYnmup— Jenka (@Jenkapet) April 23, 2025
Men Sias administrerende direktør Stefan Carlsson avviser kritikken, og sier at kritikerne kommer fra «ekstremistiske sider».
– Har vi kunder som ikke synes dette er greit, så tror jeg vi kan klare oss uten dem, sier han til Hallands Affärer.
Sia Glass ønsker å speile et bilde av Sverige der innvandrere og andre generasjon innvandrere er en selvskreven del av målgruppen. Carlsson går så langt som å ønske en boikott velkommen.
– Alle selskaper får vel alltid folk fra ulike ekstreme sider som boikotter dette og hint. Da får de gjerne gjøre det, sier Carlsson.
«Likestilling og sosial bærekraft» er selve «grunnideen» i hele selskapets virksomhet. Hva med å lage en god iskrem? Ikke like viktig, tydeligvis.
Ni vet vad ni ska göra allihopa.
Det handlar inte om extremism.
Låt det svenska kärnfamiljen vara svensk.@SIA_Glass Boycott Sia! pic.twitter.com/76a59wfRpv— Karl (@Monkenroll) April 24, 2025
Å fremheve afrikanere har blitt svært vanlig i markedsføringssammenheng i forbindelse med woke-bølgen. Sydsvenskan rapporterte i 2023 at andelen svarte afrikanere i reklame er tre ganger større enn deres faktiske andel av befolkningen i Sverige.
Det er ingen steder å rømme, når man ikke lenger kan kjøpe seg en iskrem uten å støtte woke-galskapen. Spesielt når det alltid er afrikanske menn med skandinaviske kvinnelige partnere. Men hvis utlendinger begår grov kriminalitet, så er de plutselig fra Nordfjord, uansett hvor mange tolker de trenger i rettssalen.
Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.