Med over 330.000 seere på åpningsdagen hadde GB News flere seere enn BBC News og Sky News. Seerne sier i kommentarfeltetene at de er begeistret over endelig å kunne få en annen vinkling på nyhetene. I stedet for kanal 501 (Sky News) eller 503 (BBC News) er det den nye kanalen 515 (GB News) som nå råder i mange hjem. GB News vil ha mindre fokus på multinasjonale London og mer fokus på områdene hvor britene bor.

GB News er en hit blant britene, men ikke blant selskaper med tv-reklame. Det er «verdiene» til GB News som er problemet for de politisk korrekte. Vi har i flere år sett hvordan reklamen tror at den gjenspeiler samfunnet og appellerer til vår globalistiske tenkemåte. Det er for eksempel nesten ikke en familie i reklamen som ikke er blandingsekteskap, selv om disse i realiteten utgjør en svært liten andel i befolkningen.

De politisk korrekte sier at de ikke vil annonsere på GB News. Dette er neppe noen god strategi. Selskaper som Nivea, IKEA, Kopparberg, Open University, Octopus Energy og Grolch sier at GB News ikke har «de rette verdiene» for dem. Ayaan Hirsi Ali skriver på Twitter at det er patetisk:

Andrew Neil fra GB News slår tilbake mot Ikea: Her er IKEAs verdier, skriver han på Twitter: En fransk administrerende direktør som er kriminell med en toårig betinget fengselsdom for å ha spionert på ansatte.

IKEA ble funnet skyldig i å ha satt opp et finurlig system for illegalt å kunne spionere på sine ansatte i perioden 2009 til 2012.

Det er neppe noen tilfeldighet at to av woke-selskapene som trekker seg ut, er svenske. Det er Sky Media som håndterer reklameplasseringer for GB News. Selskapene sier at de ikke var klar over at deres annonser hadde blitt vist på den nye nyhetskanalen og at de ikke ønsket å reklamere der i fremtiden. Sky Media plasserer reklamene over sine 130 kanaler avhengig av seernes profil. Det er altså kjernekunder som woke-selskapene vil ha seg frabedt å nå. Man kan bare håpe at de konservative «deplorables» boikotter disse selskapene som sier høyt at de ikke vil ha dem som kunder. Go woke go broke, som det heter seg.

Svenske Kopparberg er ufrivillig morsomme i sin tweet: Kopparberg er en drink for alle, og vi har umiddelbart stanset våre reklamer på denne kanalen i påvente av en gjennomgang av innholdet.

‘Thanks for bringing this to our attention. We want to make it clear to everyone that our ad ran on this channel without our knowledge or consent. Kopparberg is a drink for everyone and we have immediately suspended our ads from this channel pending further review of its content.’

Misfornøyd kunde og GB News-seer skriver at innholdet av Kopparberg-flaskene nå går i vasken:

‘I’ve got four bottles of Kopparberg in my fridge. Now getting poured down the sunk! Pandering to woke zealots will do your company harm, I for one won’t be buying or drinking your product again. Great job.’

Når britene heller ut øl, da mener de alvor.

Grolsch Bryggerier vil heller ikke ha GB News-seere som kunder. De er stolte av sine inkluderende verdier og åpenhet for alle mennesker, skriver de. De vil gjøre alt for at deres reklamer ikke skal vises til GB News’ seere.

‘This advert for Grolsch ran on the GB News channel completely without our knowledge or consent, and we’re in the process of investigating with our media partners why this happened. Grolsch is a brand that prides itself on core values of inclusion and openness to all people, and we want to be clear that we do not associate ourselves with any platforms or outlets that go against these values. We will do everything we possibly can to ensure that Grolsch does not appear on this channel again.’

Hva blir det neste? Spørreskjema på vei inn til Ikea? Har du de rette verdiene for å få lov til å kjøpe en Billy bokhylle?

I kassa på super’n:

– Tre Grolsch pilsner? Hm, hvilken nyhetssending følger du?

Daily Mail   GB News

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Kjøp Peder Jensens bok her!

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂