Unibuss-eier Sporveien oppgir at Ruter ikke vil ettergi bøter etter snøvinterens forsinkelser og innstillinger – og sier nei til å gjøre endringer i inngåtte busskontrakter.

Det kommer frem i et åtte sider langt hemmeligstemplet dokument som Avisa Oslo har fått tilgang til.

I brevet hevder Sporveien at Ruter har varslet innkreving av bøter som «bare for 2024 er estimert til mer enn MNOK 200», skriver avisen.

Sporveiens nye konsernsjef er også styreleder i Unibuss, mens Birte Sjules forgjenger siden 2009, Cato Hellesjø, er nestleder.

Brevet røper en enorm avstand mellom Sporveien og Ruter, to selskaper som begge er eid av Oslo kommune.

Den dype splittelsen handler om hvorfor Unibuss har havnet i et økonomisk uføre, og hvem som har ansvaret for at det er blitt sånn.

Busskaoset i Oslo førte til milliontap

Kilder i både Sporveien og Ruter tror nå at det kun er eieren, altså Oslo kommune representert ved byrådet, som om «noen uker» må «gripe inn».

Byens politiske ledelse advares mot kollektivkollaps og milliardtap ved Unibuss-konkurs. De fastslår at rundt 65 prosent av Oslos totale busstilbud kan ryke ved konkurs.

«I verste fall kan 220.000 Oslo-borgere i en periode miste busstilbudet og 2.200 kan miste jobben», varsler Sporveien i brevet.

Unibuss har en stor mengde kreditorer. Sporveien frykter at «selv mindre kreditorer vil kunne begjære åpning av konkurs» under en styrt avviklingsprosess.

Årets kaos-vinter ga dyrekjøpte erfaringer, og nå jobber Unibuss hardt med å rigge busstilbudet for neste vinter.

«Vi er derfor bekymret for at arbeidet med å sikre vinterdrift vil stoppe opp og at vi går inn i neste vinter også uten at vinterdriften er planlagt på en god måte», skriver Sporveien.

Sporveien begrunner i stor grad det forferdelige økonomiske året i 2023 – og vinterkaoset i januar – med den raske overgangen til elektriske busser.

Sporveiens konsernsjef Birte Sjule, ønsker ikke å kommentere noe mer utover at de jobber på spreng for å sikre «en best mulig løsning for Oslos kollektivreisende og innbyggere».

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.