På Ørland flystasjon i Trøndelag har de hatt F-35 siden 2017. Dette er de nye kampflyene som erstatter de tidligere F-16. Det er derimot for få F-35-teknikere til å drifte de dyre flyene Norge har kjøpt. Dette melder NRK.

«Me har i lang tid vore tydelege på at me manglar personell», sier oberst Martin Tesli, sjef på Ørland flystasjon. Han tror det vil ta mange år før de har nok personell på plass.

I hovedsak er det teknikere de mangler. De trenger over 100 flere teknikere som kan jobbe med F-35-flyene.

Riksrevisjonen retter sterk kritikk mot F-35-innfasing

Så langt har Norge mottatt 40 av 52 planlagte F-35. Den samlede innkjøpsprisen på disse flyene er 90,2 milliarder kroner, skriver Forsvarets forum.

Norge skal ha mottatt alle flyene i løpet av 2025, men Luftforsvaret er allerede på etterskudd når det gjelder teknikere. Faktisk har de bare halvparten av hva de trenger, ifølge sjefen for flyverkstedsavdelingen i vedlikeholdsskvadronen, Arvid Lillerud.

Oberst Martin Tesli kaller dagens situasjon for en kriseløsning. Dette innebærer innleie av teknikere, både fra USA og Kongsberg Gruppen.

«Me flyr ikkje så mykje som me burde. Me skal fly meir, og me skal få fleire fly. Etter kvart som me får fleire fly, så må me ha fleire teknikarar. Men det tek fleire år å få på plass desse teknikarane», sier Tesli til NRK.

Han fremholder at hvis de ikke får fly, så får personellet heller ikke trent.

«Det er ikkje berre teknikarar som skal skru på det her. Me har ein del flygarar som er nøydde til å vera fulloperative. For at dei skal vera dét, er me nøydde til å finna løysingar for å i det heile tatt få flya i lufta».

Oberst Tesli forklarer at noe av bakgrunnen for problemene er at F-35 krever mer vedlikehold enn de først ble fortalt.

Hårek Elvenes, forsvarspolitisk talsperson i Høyre, påpeker overfor NRK at dette er en alvorlig situasjon. Tilstrekkelig personell er avgjørende for å gjennomføre en styrking av Forsvaret.

Høyre mener at regjeringen bør hente fram en rapport fra 2020 og øke det millitær-sivile samarbeidet for å få utdannet flere teknikere.

Elvenes ønsker mer penger til «personellstimulerende tiltak» som lønn, pensjonsvilkår, muligheter for videreutdannelse og boforhold. Han fremholder også muligheter for å utnytte et militært-sivilt samarbeid i utdanningen.

«For eksempel på Bardufoss kan ein med enkle grep utvida kapasiteten for utdanning av flyteknikarar», kommenterer Hårek Elvenes.

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.