Går vi tilbake i reklamens historie, vil vi oppdage at været var i sentrum av nordmenns sfære: «I Drygolinvær er det Drygolin som holder», lyder slagordet for Jotuns husmaling. Været har alltid hatt en plass i nordmenns samtaler, men i dag skulle man tro vi aldri har hatt vær før nå.

Vi distraheres fra de reelle krisene som skyldes dårlig politikk, og ledes til å tenke på tullekriser (som vanstyret forsterker). Det er været som har skylda for at samfunnet stopper opp, antyder NRK, men det er ikke tilfellet. De spinner et narrativ som alle nordmenn over 20 år vil kunne gjennomskue ved første øyekast, hvis de virkelig vil.

At vi må tilbake til 2010 for å finne temperaturer under minus 20, er i bestefall inkompetanse, men det er altså fortellingen vi blir servert, mens skoler, trafikk og helsetilbud stenges ned.


Et lite stykke Norge, norsk samtalekultur og norsk vær. Video: Jotuns Drygolin-reklame, publisert på Youtube for 16 år siden.

Været skaper kaos for infrastrukturen, blir vi fortalt, og det er manglende kompetanse på rasisme som er problemet i helsevesenet, skal vi også tro. At akuttfunksjoner legges ned, at vi ikke har beredskap til å takle en normal vinter eller at vi har et omfattende problem med importerte psykiske lidelser til Norge, det skal du forledes fra å ane noe om.

Velkommen til Dagsorden.

 

Youtube:

Rumble: Videospilleren blir tilgjengelig kl. 20:00

Podbean:

 

Kjøp «Europas underlige død» her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.