NRK har laget nok en TV-serie basert på normalisering av islam. Flere har reagert på at «Familien Adampour» fremstiller omskjæring av guttebarn som noe «hverdagslig, og det i noe som er ment å være underholdning i Norge.

– Jeg trodde aldri vi skulle snakke om et unødvendig kirurgisk inngrep i barns underliv fordi det skal fremme «god sex». Så feil kan man ta, skriver Sarah Gaulin i et innlegg i Nettavisen

Sarah Gaulin, opprinnelig fra Iran, er daglig leder i LIM (Likestilling, integrering, mangfold). Også familien Adampour er opprinnelig fra Iran, og fremstilles nå som en slags NRK’s svar på den amerikanske serien The Kardashians. Familien lever angivelig luksuriøst med shopping og familieliv som hovedinteresser, og er tilsynelatende velintegrerte i Norge. På overflaten. Sarah Gaulin er blant dem som reagerer:

– Noa, som bare er et barn, skal omskjæres. Og det blir til tema i underholdningsprogrammet.
– Familien vet at temaet er tabu, men de forteller stolt at de har gjort det, og trekker inn i diskusjonen at «jødedommen også gjør dette».

Uansett hvilken tro eller kultur det dreier seg om, burde ikke friske barn bli utsatt for omskjæring, skriver Gaulin. Som mener at omskjæring er et unødvendig inngrep som kan skade barnet for resten av livet, eller resultere i komplikasjoner som fører til dødsfall. Hvorfor skal vi godta en slik ukultur og inngrep mot forsvarsløse barn, spør hun

– Det er utrolig at noen prøver å forsvare omskjæring i programmet med å si at «omskårne gutter har bedre sexliv». Selv om en av søstrene prøver å si at det er feil, og at det ikke skal være tilstrekkelig grunn til å omskjære små gutter, så ler man det bare bort.

Det er i episode fem i serien «Familien Adampour» at omskjæring blir forsøkt gjort til underholdning. Etter å ha sett bare to og en halv episode så kan en likefullt også stille spørsmål ved serien som sådan, og med NRK’s satsing på islam i et utall serier, underholdningsprogrammer, dokumentarer og i store deler av nyhetsdekningen. Det vil si at ståstedet i økende grad gis til islam og fremmedkulturelle innvandrere, og knapt nok til nordmenns beste.

Serier som Faten tar valget og Rawda (om hijabmodellen Rawdah Mohamed fra Somalia), og i nyere tid Jordbrukerne, Helene sjekker inn (og hvitvasker Islam Net), Festen etter fasten med Rima Iraki, Verden er min, og Uønsket (Leo Ajkics kampanje for jordanske Mustafa Hasan og andre uten asylgrunnlag), er alle i samme klasse som «Familien Adampour». Det vil si kampanjejournalistikk fra NRK’s side, med formål om å normalisere islam og fremmedkulturell innvandring.

Fra familien Adampour er det omtrent bare kvinnene som deltar i NRK’s serie om dem, pluss deres mange barn. I hvert fall i de første episodene. Mennene er omtrent fraværende, uvisst av hvilken grunn, med unntak av en som er kjøpmann. Muligens ham som ble markedsført, da Rema i 2018 promoterte hijab, i sin reklame for Valentine-dagen, med en videosnutt med Lina Adampour iført hijab. Vær solidariske, støtt hijab, skrev søsteren Mina Adampur da hun delte hijab-reklamen fra Rema:

«For noen dager siden ble min livshelt og storesøster, Lina, spurt om å lage en reklame for REMA 1000 fordi hun er så knall foran kamera og kamera visstnok liker henne! Det sa hun ja til fordi REMA selvsagt er best. Men! Kommentarfeltet har ført til at REMA 1000 har måttet fortløpende slette hatefulle og rasistiske meldinger, skrev Mina, som benyttet anledningen til å kreve at Rights.no mister de 1.8 millioner kronene de fikk i statssøtte.

Det er i det hele tatt Mina Adampour som er mest kjent i familien, fordi hun i mange år har jobbet aktivistisk for mer islam og mer islamsk innvandring. Ikke iført hijab, hvilket av en eller annen grunn får folk til å ikke høre budskapet, men oppfatte budbringeren som «integrert». Noe som synes å være hensikten med denne serien, i likhet med så mange andre: Religiøse muslimer er liksom akkurat som nordmenn.

Serien om Adampour viser derfor glimt av skigåing, det drives pølsekiosk, og bos i flotte, moderne hus, og kvinnene er opptatt av matlaging, barna, sitt utseende og shopping. Og litt aksjekjøp. For dette skal være moderne innvandrere med suksess. Pussig nok har de ikke lyst til å være som nordmenn likevel, men fremhever at de er noe helt annet. Ikke så mye i utseende, selv om vi i et glimt, ser den ultrapyntede Lina plutselig iført hijab og uformelig kaftan, klar til sin daglige hyllest av Allah.

– Jeg er troende, og er ikke redd for å si det. Jeg ber så ofte jeg kan, sier Lina Adampour i filmen. Og: – Alle i familien prøver å sette av tid til å praktisere troen sin.

– Bønneutropene går i tide og utide ut fra bakenden når jeg er på butikken og lignende, sier Mina Adampour i samme innslag. Hun har bønneapp, og mobilen alltid i baklomma. Moderne skal islam være. Dessuten; det er innvandrerne som har bygd Norge, sier Mina Adampour i en scene.

På overflaten er familien liksom som nordmenn, men samtidig markerer de avstand fra nordmenn. Ikke minst i en scene der den yngste søsteren forteller om sine planer om å starte kunstgalleri, selv om hun ikke synes å ha noen jobb. Penger er visst ikke noe problem.

– Det var det vi ønsker, et galleri med fokus på minoritetsstemmer og minoritetskunst. Det er fint om personens bakgrunn er lik vår.

Mina og Sophia snakker om galleriet sistnevnte vil starte. Sophia sier hun vil stille ut kunst som angivelig norske gallerier ikke vil stille ut hvis den er laget av fremmedkulturelle. Eller som hun sier i serien:
– Som aldri ville blitt stilt ut i norske gallerier.

En litt merkelig påstand, siden norske gallerier neppe velger utstillere basert på etnisitet, men dette galleriet vil altså det: Fokusere på kunst fra fremmedkulturelle innvandre. Disse iranerne, som kom til Norge i 1988, er altså fortsatt opptatt av å markere avstand til det samfunnet som tok i mot dem, og ga dem alt for å kunne leve her, for som vi vet: Når visse innvandrere snakker om «minoritet», så mener de sine egne; innvandrere fra islamske land evt andre fremmede kulturer. Og majoritet; det er nordmenn.

Sophia sier rett ut at nordmenn kan eller vil hun ikke identifisere seg med:
– Da jeg vokste opp så jeg ingen som var lik meg på TV. Det betyr mye å være med på å gjøre skjermen mer mangfoldig gjennom dette programmet.

Med andre ord; familien Adampour er neppe integrert, og er neppe så interessert i å bli det heller. De vil kanskje heller at Norge skal bli som dem, og det vil tydeligvis NRK også, som satser på så mange serier av denne type.
Og som alle vet, det nytter ikke å klage. For i Kringkastingsrådet sitter nå enda flere muslimer enn før. I tillegg til en tidligere SV-politiker som sjef.

Linker:

Omskjæring til middag: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/omskjaring-til-middag/o/5-95-436039?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1lu9NCOgmwsXdwD6Yjxprd9ce3xmtZCeuTZm13cm8EKFJjLOpo7a07p2E#Echobox=1648797497

Serien «Familien Adampour»: https://tv.nrk.no/serie/familien-adampour

REMA 1000 og Valentinedag med hijab:  https://www.facebook.com/REMA1000/videos/10160349229080001/?hc_ref=ARRHXx1O1t5hF3zBxsD8LCDXcsrCIbD6_jj472mleWPKf6hMaNejba3chAK3onU6XzI

Rima Iraki: Jøder og «jødisk kapital» i mediene gir skjev dekning av Israel/Palestina-konflikten

https://www.document.no/2021/03/15/nrks-rima-iraki-joder-og-jodisk-kapital-i-mediene-forer-til-skjev-dekning-av-israel/?fbclid=IwAR2pQl09OpSgN9KU6hBNGIqEOqBHp1lryYXOtYRbitaJt5s7eMa7ArkOm2E

NRK anklages for islam-propaganda: Klagestorm fra seerne

https://www.document.no/2020/05/25/nrk-anklages-for-islam-propaganda-klagestorm-fra-seerne/?fbclid=IwAR3_Toenrsn3sm9KEfITDqXSKLMybZYO0mMnsGplqrsBKLR9J4EVxNJoQI8

Snorre Valen blir ny leder for Kringkastingsrådet

 https://www.document.no/2022/01/28/snorre-valen-blir-ny-leder-for-kringkastingsradet/?fbclid=IwAR3N5VXQSbT02rt-7uWb6ebLpm4VVPCheTsnhBNxzJG1vJDyEPPa2XZwGes

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.